Actes de commemoració dels 30 anys de la CCQC

Penjat el 29 d'abril de 2022, per Adenc

30 anys de lluita defensant el Vallès, per transformar el model de mobilitat i reclamant la protecció dels espais agroforestals de la plana del Vallès.

«Quart Cinturó o vida» pren el relleu a «Quitrà o vida»

30 anys: d’on venim?

El 29 de maig de 1992 «La Vanguardia» es feia ressò que Unió de Pagesos i entitats ecologistes i veïnals del Vallès i del Maresme havien acordat crear una coordinadora per minimitzar l’impacte ecològic derivat del Quart Cinturó. Adjuntem retall de premsa.

Ara fa 30 anys, aquell embrió quallà en la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), plataforma de referència que ha aglutinat el moviment opositor a aquella autovia dissenyada a mitjans dels ‘60 en ple «desarrollismo» franquista i que havia d’unir Vilafranca del Penedès i Sant Celoni, tot travessant el terç nord de la plana del Vallès. En aquests 30 anys, la Campanya s’ha consolidat com a grup de pressió i ha combinat les accions de mobilització al carrer amb acció divulgadora, solvència tècnica i jurídica amb pressió política, rigor en les anàlisis territorials i de mobilitat amb sostenibilitat i defensa del patrimoni agro-natural de la plana vallesana.

Commemorar 30 anys d’existència de la CCQC no deixa de ser preocupant. No perquè la Campanya no hagi reeixit plenament en els seus objectius: si bé el Quart Cinturó està construït en part (tram a Abrera i tram a Terrassa, encara inconnexos entre ells), el tram de Vilafranca a Abrera ha estat descartat pel Ministerio de Transportes i la Campanya ha aconseguit de nou que l’òrgan ambiental confirmi la caducitat i la pèrdua de validesa del procediment ambiental de l’estudi informatiu del tram Terrassa-Granollers. És ben cert que Transportes encara no ha abandonat definitivament el projecte. I aquest és la trista realitat: encara hi ha administracions públiques que no han integrat en la seva planificació la necessària reconversió d’un model de mobilitat depredador i transformador no només de territori, sinó de recursos naturals i energètics limitats, capaç de submergir-nos en una crisi climàtica d’origen antropogènic sense precedents i que obre molts interrogants sobre aspectes clau pel manteniment de la qualitat de vida, a més dels impactes sobre la biodiversitat. 30 anys que no han estat endebades, però que haurien de permetre (ja fora hora) una transformació radical de l’acció pública, plenament coherent amb les declaracions institucionals d’emergència climàtica; com passa també amb algunes organitzacions polítiques i empresarials.

30 anys: on anem?

Transformar o subvertir el model de mobilitat actual. Aconseguir una major quota de repartiment modal en transport públic i/o col·lectiu. Incrementar la sostenibilitat econòmica i energètica del model de mobilitat. Traduït: inversió en mitjans de transport col·lectius per fer-los competitius i segurs.

Això passa per protegir els espais agronaturals de la plana del Vallès, tot garantint-ne la biodiversitat i connectivitat, i les funcions naturals, ambientals, productives i socials. Traduït: Pla Director Urbanístic dels espais de protecció especial de la plana del Vallès, i Pla Territorial Sectorial Agrari Específic del Vallès. Però sobretot, per abandonar totalment el projecte de quart cinturó traient-lo de totes les figures de planejament on encara és vigent.

Reptes per la CCQC i també per la resta de la societat. Assolir-los significa respondre amb major responsabilitat als grans reptes que toca abordar per afrontar les crisis climàtiques, econòmiques, energètiques, ambientals, socials… que ens esperen aquest segle XXI. 

Aquests són els horitzons amb què ha treballat la CCQC durant 30 anys. Aquest són els horitzons sobre els quals ha de continuar treballant la CCQC. Aspirem que no siguin 30 anys més.

 

I com ho abordem?

30 anys de la CCQC són l’excusa perfecta per revisar aquests grans reptes pendents, per socialitzar-los de nou, per prevenir les darreres fuetades que els defensors del Quart Cinturó  intentaran abans d’abandonar el projecte definitivament.

Per això, 

5 de maig, a les 19.30h al Centre Cultural de Marata (les Franqueses del Vallès), la CCQC organitza un primer debat, «Afectació al territori i la biodiversitat». Hi intervindran

  • Sandra Saura, biòloga, professora d’ecologia a la UAB i investigadora del CREAF
  • Ferran Miralles, biòleg, tècnic de la Generalitat en l’àmbit de l’ordenació del territori i el medi ambient
  • membres de la CCQC
  • Presenta i modera: Ferran Polo, periodista d’El 9 Nou.

12 de maig, 19h, Casal Pere Quart, Sabadell. Debat sobre mobilitat, energia, canvi climàtic i salut.

  • Intervenen:
  • Joan Buades, Investigador crític en clima i globalització
  • M. Eulàlia Parés, investigadora CTTC en monitorització qualitat de l’aire
  • Presenta i modera: Elisabet Carnicé, periodista

15 de maig, coorganitzem a Sentmenat, a partir de les 9:30 

  • amb una caminada pels espais afectats
  • Plaça de la Vila, 12:00 xerrada, vermut, dinar i concert amb la Portàtil FM.

Diumenge 29 de maig. ACTE CENTRAL. El Vallès sense el QC,  30 anys de lluita

D’11 a 114h, bosc de Can Deu, Sabadell. Activitats diverses. Celebració festiva i reivindicativa de la lluita en defensa del territori i d’una altra manera de moure’ns.

  • Marxes a peu i en bicicleta
  • Animació: gegants, timbalers,…
  • Tallers i parades d’entitats
  • Actuacions musicals
  • Parlaments

Entre d’altres, la commemoració serveix per actualitzar el lema dels primers passos de la CCQC el 1992. Del «Quitrà o vida» passem al «Quart Cinturó o vida». Missatge i imatge al dia. 

Ara només falta que les administracions assumeixin el repte.

Us hi esperem.

Podeu tornar a veure la roda de premsa a continuació:

https://youtu.be/pYp1VXQsInM 

 

El Vallès, 29 d’abril de 2022

Campanya Contra el Quart Cinturó 

 

Més informació:

correu@adenc.cat

ccqc@pangea.org

http://ccqc.pangea.org

twitter @Campanya_ccqc