Penjat el 29 d'agost de 2024, per Despatx IAEDEN
Comunicat de premsa:
El govern espanyol ha presentat un nou projecte per fer una nova connexió entre la futura desdoblada N-II i l’AP-7. Aquest projecte, que es situa sobre sòl de protecció agrícola, tindrà un cost de 25 M d’euros i pretén construir una nova rotonda, passos elevats, un calaix encaixat de 4 carrils per sota la línia d’AVE i un nou pàrquing a l’alçada de Borrassà.
Des de la IAEDEN-Salvem l’Empordà presentarem al·legacions al projecte, com ja les vam presentar al projecte de desdoblament presentat a finals de l’any passat entre Figueres Sud i Pont de Molins, i que encara està pendent de resposta. Seguim denunciant la innecessarietat de desdoblar una N-II en plena emergència climàtica i de seguir construint i ampliant carreteres en ple segle XXI i en una comarca cosida per aquest tipus d’infraestructures.
Passen els anys i, tant des del govern estatal com des de l’autonòmic, se’ns segueix dibuixant una comarca pensada en la lògica del “desarrollismo” del segle passat. Una N-II ampliada des d’Orriols a la Jonquera, que arriba 30 anys tard i que no té cap interès un cop aconseguida la gratuïtat de l’AP-7, l’allargament de la C-31 fins a l’estació de l’AVE de Vilafant, i recentment l’aprovació inicial per part de la Diputació de la variant de Vilafant (que l’anterior va ser tombada pel TSJC per la seva il·legalitat procedimental).
Quantes carreteres necessitem per anar des del Pont del Príncep fins a Figueres Oest? Des de l’Arengada fins a la connexió entre la N-260 i la C-26 (Variant de Borrassà) hi ha uns 8 km de carretera, i s’hi preveuen 2 carreteres més, en forma de variant, per arribar a aquesta zona, quan ja hi tenim la C-26. Per altre banda, amb el desdoblament de la N-II, tindríem dos eixos Nord-Sud completament paral·lels que comptarien amb 5 carrils per direcció, és a dir, 10 carrils en total. Quan entendrem que cal deixar de donar més espai al cotxe?
Sabem que vivim en una situació d’emergència climàtica, i que el transport contribueix amb el 32% del total de les emissions de gasos d’efecte hivernacle a Catalunya, segons dades del 2022. Si ens focalitzem en la província de Girona, aquesta dada s’enfila fins el 38,5 %. Malgrat això, la classe política segueix mostrant la voluntat de seguir ampliant les carreteres, sense dotar d’importància al transport públic col·lectiu. El transport privat motoritzat representa uns elevats percentatges de contaminació, que afecten també la nostra salut pública, i no estem fent res per revertir-ho. Malgrat saber que és un repte d’enorme dificultat, cal que com a societat ens posem a treballar per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle, també en el sector del transport, que representa el triple d’emissions que el sector energètic.