Penjat el 25 de febrer de 2025, per Adenc
La Secció Cinquena de la sala contenciosa administrativa del TSJC ha admès a tràmit el contenciós administratiu contra el conveni Estat-Generalitat i es declara competent.
Aquest contenciós administratiu és finançat per més de 300 persones i entitats que han col·laborat en un projecte de micromecenatge.
La presentació del contenciós
La darrera setmana de gener, la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), representada per l’ADENC, formalitzà l’anunci d’interposició d’un contenciós administratiu contra el conveni entre l’Estat i la Generalitat, subscrit a finals de novembre del 2024 i publicat al BOE el 30 de novembre de 2024 (enllaç amb el text del conveni). Aquest conveni estableix les bases de l’encomana de gestió a la Generalitat per la redacció dels estudis i projectes (inclòs l’executiu), de l’execució i del finançament de l’anomenada «Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès». Un eufemisme per amagar que es tracta d’un tram del Quart Cinturó i una passa necessària per construir-lo fins la Roca del Vallès.
Alhora, el conveni determina que l’aprovació dels projectes serà a càrrec dels ministeris, que la titularitat de la via romandrà en mans de l’Estat, deixant palès que es tracta d’una obra de titularitat de l’Estat com ho és el Quart Cinturó, i estableix un cost màxim (estudis i execució d’obres inclosos) de 200 milions d’euros.
L’acceptació a tràmit del recurs i els passos següents
La primera setmana de febrer la Secció Cinquena de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya notificà a la CCQC que es complien els requisits de capacitat, representació i postulació, es declarà competent en la causa i va admetre a tràmit el recurs contenciós administratiu.
Una vegada superat aquests passos formals, la Sala ha reclamat a l’administració l’expedient administratiu complet del conveni. Quan en disposi, el Tribunal traslladarà l’expedient a la CCQC per tal que formuli la demanda, en la qual hauran de constar els arguments jurídics i tècnics d’impugnació del conveni. Per tant, ara cal esperar l’arribada d’aquest expedient per prosseguir amb el contenciós. Una vegada formulada pròpiament la demanda (en la qual es valorarà la possibilitat de sol·licitar mesures cautelars), serà el torn de l’administració de l’Estat i de la Generalitat per tal que presentin l’escrit de defensa.
És altament improbable que hi hagi una resolució del recurs abans de dos anys.
Aquesta és la primera acció derivada de la campanya de micromecenatge
Entre els mesos de novembre i desembre de l’any passat, la CCQC impulsà una campanya de micromecenatge a través de Goteo.org . L’objectiu d’aquesta campanya era recollir un mínim de 17.000€ per afrontar aquest contenciós, accions davant la Unió Europea i accions de divulgació. Finalment la campanya es tancà amb la recaptació de 20.000 € i escaig, import aportat per gairebé 350 persones i entitats, posat de manifest la preocupació pels efectes negatius que comportaria el Quart Cinturó i el nivell d’oposició al projecte (nota de premsa específica del micromecenatge).
La voluntat de la CCQC és d’impugnar aquells acords administratius més transcendentals així com resseguir tota la tramitació administrativa, compareixent en qualsevol audiència, informació pública i formulant qualsevol recurs administratiu i jurisdiccional que es consideri procedent. Hem aturat el Quart Cinturó en diverses ocasions durant la tramitació del projecte, i res fa pensar que aquesta constància no doni nous fruits en un futur.
L’Alt Penedès, el Baix Llobregat i el Vallès, 20 de febrer de 2020
Campanya Contra el Quart Cinturó
34 anys i els que calgui defensant el territori i la salut pública
NO al Quart Cinturó