1. La celebració d’un esdeveniment d’aquesta magnitud comporta, per se, un impacte innegable en el territori en què es desenvolupa. Aquests impactes poden ser de diversa índole i es poden classificar en el temps: les setmanes prèvies al ral·li pròpiament dit, els dies del ral·li i els dies posteriors.
2. Les incidències detectades també podem agrupar-les segons els aspectes afectats: medi natural, xarxa viària, vida quotidiana, guanys econòmics. En aquestes incidències s’ha de valorar els criteris organitzatius i els criteris de plantejament més global sobre l’activitat en si.
3. La comarca del Priorat té una xarxa viària que s’adequa, amb encerts i mancances, a una orografia determinada i a una població que, entre els 24 pobles no arriba a 10.000 habitants i que presenta una mobilitat regular determinada per la seua activitat.
A partir de la relació entre els punts precedents, podem fer una valoració des de l’òptica de la Plataforma i dels seus objectius.
La mobilitat normal de les setmanes prèvies al cap de setmana 28-30 d’octubre es va veure afectada en nombroses ocasions amb talls de carreteres, no previstos ni anunciats amb antelació. Això, entre altres efectes i, a tall d’exemple, va provocar retards i destorbs al transport escolar, transport dels minusvàlids que es desplacen al taller ocupacional, transport d’algun tractor carregat de verema dels darrers dies de la campanya, accessos a cases rurals amb molèsties per als hostes, etc.
Durant aquestes setmanes la grava escampada per les carreteres usades per a fer entrenament no va ser netejada.
L’accés a les finques agrícoles de determinades zones es va veure afectat.
Durant els dies previs, amb més presència i entrenaments, hi va haver problemes de comunicació amb els telèfons mòbils en les zones properes al desplegament.
Els dies concrets del ral·li (no oblidem que, a més, coincidia amb el pont de Tots Sants) l’allau de cotxes i gent que va desplaçar-se al Priorat va comportar una massificació importantíssima. Segons informació provinent dels mossos d’esquadra, al Molar, el dia 29 a primera hora del matí els cotxes a la vorera de la carretera ocupaven més de 5 Km. Es calculava unes 25.000 persones, en aquest sol poble. La mateixa organització va suspendre un tram per qüestions de seguretat.
Aquest mateix dia es va tallar la carretera nacional 420 direcció Reus, sense avisar prèviament l’ajuntament de Falset. Aquell mateix dia les comunicacions per Internet no van funcionar correctament.
Molts propietaris agrícoles que tenen els camps prop de les carreteres van veure envaïts els seus camps per tendes, persones,… tot sense que ningú els demanés permís per a res. Més d’un cep i d’un arbre van veure’s aixafat o amb branques trencades.
Els ajuntament van rebre molt poca informació i en algun cas van haver de ser els ajuntaments afectats per trams de carretera tallats els que van haver d’acudir a l’organització per tal de rebre una informació més correcta i per a rebre passis d’accés que possibilitessin els veïns poder moure’s. Va haver casos en què aquests passis els van ser facilitats per altres pobles i no per l’organització.
Els dies posteriors quedava palesa la manca de civisme i respecte de molta de la gent assistent. L’organització aconsella deixar la brutícia al costat de la carretera en bosses que es recullen. Cert que es van recollir. Però ni tota la brutícia estava tan ben deixada (n’hi havia molta a segona línia, entre les herbes, i encara n’hi ha força…) ni es va recollir posteriorment amb la suficient celeritat. Algun dels WC mòbils que s’hi van instal·lar es van trobar tombats amb els excrements escampats.
No ens consta que hi hagi cap compensació als municipis pel fet que aquesta prova, privada, es desenvolupi en els seus termes. Els beneficis econòmics que es puguin derivar de la venda de productes als seguidors són relatius, ja que també es desplacen camionetes de venda ambulant (sense camionetes de neteja, això no).
D’altra banda, quan des de les administracions es fan campanyes per a l’estalvi i de conducció racional, quan des de la societat civil es reclama abaratir el preu del combustible, cada dia més escàs, quan se’ns fa evident que el model de creixement ha de canviar radicalment si no volem autodestruir-nos, trobem injustificable que encara es promoguin aquesta mena d’activitats que contradiuen de manera flagrant qualsevol criteri de sostenibilitat.
Per tot això, pensem que un esdeveniment d’aquestes característiques, organitzat com ho està i, sobretot, d’aquestes dimensions produeix un impacte al nostre territori que no és assumible ni pel medi natural, ni per la mobilitat i desenvolupament normal de les persones que hi vivim.
Malgrat tot, i atès que els interessos en joc passen pel damunt de les consideracions que acabem de fer, caldria que des de les administracions implicades s’exigís, com a condició sine quanon, la millora substancial de determinats aspectes:
1. Durant els dies previs: evitar talls de carreteres en determinades hores, limitar-los al màxim i avisar la població i els ajuntaments amb la suficient antelació.
2. Establir punts de recollida molt ben senyalitzats que es netegin ràpidament a l’acabar la prova i diàriament la grava mentre duri l’entrenament.
3. Demanar permís als propietaris que es puguin veure afectats pel públic o l’organització general de la prova.
4. Augmentar el control del públic assistent
5. Compensar de manera justa i ràpida tots els afectats. Pensem que cal exigir una mena d’ecotaxa per a activitats d’aquesta mena. |