Consideracions a tenir en compte en l’ampliació del Port de l’Ampolla que preveu el Pla de Ports 2006-2

Penjat el 2 de maig de 2007, per ecologistes

Abans de construir nous ports o ampliar-ne els existents, cal endreçar mar i costa. Ampliar un port hauria de ser la darrera de les possibilitats a considerar. És prioritari aprofitar l’espai existent amb un clar objectiu: salvaguardar al màxim un patrimoni de tots com és la façana marítima i els seus ecosistemes associats.

El port esportiu de l’Ampolla disposa actualment de 433 amarradors per a embarcacions de 1,5 m de calat i màxim 15 m d’eslora. Hi ha amarradors venuts, per vendre (només per a socis del Club Nàutic) i n’hi ha de lloguer. Aquest port esportiu pràcticament està parat durant 9-10 mesos a l’any aproximadament, ja que només és utilitzat per embarcacions recreatives de gent que ve de vacances i de forma esporàdica. No hi ha ni de lluny, gran activitat al port, però paradoxalment el volen ampliar amb 300 amarradors més i, a sobre, destruint una platja (la platja de l’Arquitecte).

L’ampliació del port de l’Ampolla modificarà fortament la façana marítima, la dinàmica litoral i els fluxos de sediments al llarg de la costa, els quals afectaran tant a les platges de l’Ampolla i Camarles com a les zones deltaiques del Golf de Sant Jordi i El Fangar. D’altra banda, l’abocament directe de substàncies d’ús habitual en els ports (benzina, olis, anti-incrustants, lubricants, vernissos, etc…), la pertorbació del medi marí i els ancoratges degradaran l’ecosistema costaner de tal forma que els efectes podrien arribar a ser molt greus en un port de poc calat i semitancat, com és el cas de la badia de l’Ampolla. N’hi ha per pensar-s’ho bé, perquè ampliar un port és un fet irreversible.
Preservar el litoral és responsabilitat de tots. És necessari l’ús d’alternatives als amarradors, que ocupen molt de mar en horitzontal i omplen les costes de cementiris de naus, fora de temporada. L’ús de marines seques, l’avarada d’embarcacions i l’accés a la mar mitjançant rampes públiques són sistemes que d’una banda afavoririen l’entorn natural de les costes i d’altra banda, també als usuaris si fessin ús d’ells.
El Pla de Ports parla de l’ús de les marines seques, però no les potencia prou. Les marines seques són naus tancades, dissenyades i construïdes especialment per guardar embarcacions de forma ordenada de durant els mesos que no naveguen. Es mantenen perfectament conservades quan no s’utilitzen i deixen amarradors lliures per a embarcacions més grans. L’usuari de la marina seca té en un sol lloc tot el què necessita per a la seva embarcació: manteniment, reparació i emmagatzematge en les millors condicions. I en mitja hora ja por tenir l’embarcació llesta per navegar. A més, l’ús de la marina seca representa un abaratiment de costos als usuaris.
A l’Ampolla les marines seques serien una gran solució perquè la gran majoria de les embarcacions del seu port són d’eslora petita i mitjana i estan més de 10 mesos ancorades de forma fixa al port. Si es guardessin en marines seques, deixarien espai lliure per a altres embarcacions majors. No caldria malbaratar l’espai horitzontal de mar de l’Ampolla ni afegir una càrrega més al litoral del Sud de Catalunya, que s’ha pogut preservar fins ara de la voràgine urbanística que tant de mal ha fet a les comarques costaneres de Barcelona i nord de Tarragona.
Encara hi som a temps d’aturar-ho!!