ARA TOCA PROTESTAR !!!

Penjat el 18 de març de 2025, per Despatx IAEDEN

PARTICIPA A LES CONCENTRACIONS DEL 22 DE MARÇ PER UN SERVEI FERROVIARI DIGNE.

Els retards i les supressions de trens són el pa de cada dia, tant en els serveis de rodalies, com en els regionals. La línia de Portbou no és pas una excepció.
El nostre tren pateix les conseqüències de molts anys de no invertir, però també d’una visió del servei que ignora i menysprea les persones, els usuaris i les usuàries.
Ho diuen les dades oficials. Entre el 1990 i el 2018, els governs centrals, tant del PP com del PSOE, van invertir 60.000 milions d’euros en l’alta velocitat i només 3.600 milions en els serveis de rodalies. 1.700 milions a Cercanías Madrid, 600 milions a Rodalies de Barcelona i 1.300 milions a la resta de l’estat.
En els serveis de regionals, com els de la nostra línia, la inversió també va ser ridícula. I no és pas precisament per falta de viatgers. La línia de Barcelona a Portbou, és la primera línia de l’estat en nombre de passatgers pel que fa als serveis de Mitjana Distància.
Defensem el Tren de l’Empordà és una plataforma que va néixer l’any 2007. Per això recordem perfectament com llavors només alguns col·lectius i associacions de la societat civil catalana reclamàvem, també amb mobilitzacions com les d’ara, inversions en el nostre ferrocarril. I ho fèiem gairebé en solitari, perquè la majoria dels partits només parlaven de l’AVE. Ara les coses han millorat i, com a mínim, en parlen.

Van dividir en dos l’antiga companyia. Ara tenim RENFE, que bàsicament opera el servei (trens, maquinistes) i ADIF, que gestiona les infraestructures. La separació és radical i afecta molt negativament a aspectes com la gestió de les incidències, la informació als usuaris o l’establiment de prioritats de pas en cas de retards i els permet eludir les responsabilitats passant-se la pilota dels uns als altres.

PER QUÈ NO MILLOREN LES COSES ?

L’any 2018, les prioritats inversores del govern espanyol van començar a canviar, és cert i la Generalitat de Catalunya també ha invertit més en les poques competències que té. Han passat 7 anys i les coses no milloren. Hi ha moltes raons perquè això sigui així. En direm unes quantes:

– Primera. Perquè en 7 anys no reverteixes 30 anys de desinversió.
– Segona. Perquè una cosa és pressupostar unes obres i una altra molt diferent és que s’executin. Aquest és un problema que afecta tot l’estat, menys a Madrid. L’any passat, per exemple, a Catalunya, només el 45% del que s’havia pressupostat es va executar i va ser tot un èxit, perquè en anys anteriors la cosa havia sigut molt pitjor.
– Tercera. Perquè moltes de les obres que es fan no són per millorar el servei de viatgers, sinó que son obres urbanístiques, com per exemple, el soterrament de les vies en una ciutat o bé són obres per potenciar el transport de mercaderies.
– Quarta. Perquè ADIF massa sovint planifica les obres tenint ben poc en compte com afectarà el servei.
– Cinquena. Perquè la manca d’inversió s’ha traduït en una falta de trens i de maquinistes i ni una cosa ni l’altra s’aconsegueixen d’un dia per l’altre.
– Sisena. Perquè hi ha una gestió deficient que fa que molts trens ja surtin tard de la seva estació d’origen. Com sabeu, això passa molt sovint amb els trens que surten de Portbou.
– Setena. Perquè el menyspreu cap els usuaris es tradueix en una informació deficient i fragmentada entre ADIF i RENFE, que no permet fer-se una idea del que està passant i que genera impotència, malestar i una emprenyamenta enorme. Sovint la informació no és que sigui deficient, és que és inexistent. Els retards són indignants; però que suprimeixin el tren que esperaves, sense donar-te cap explicació és intolerable.
– Vuitena. Perquè, a la línia d’alta velocitat, ADIF està prioritzant els serveis de llarga distància per davant del servei AVANT de mobilitat quotidiana. Això ha fet que els problemes de retards, de manca de places, etcètera. ara ja afectin també als viatgers que van i venen de Barcelona per la línia de l’AVE.

L’acumulació d’incidències i les queixes de la ciutadania, han portat a que la Generalitat, Renfe i ADIF es reunissin i acordessin 10 actuacions en gran part lògiques i necessàries. El que ens preguntem és PER QUÈ no ho havien fet abans.

Com que no seria pas la primera vegada que tot queda en promeses incomplertes i com que n’estem més que farts, hem convocat aquesta concentració. Gent del tren, necessitem la vostra ajuda per convèncer els vostres parents, amics i coneguts que tenir un transport públic de qualitat ha de ser una prioritat de país; que tenir un servei ferroviari segur, eficient, puntual i accessible per a tothom és imprescindible per fer front a la crisi ambiental que ens afecta. Gent del Tren, necessitem el vostre ajut per mantenir una pressió constant sobre la classe política que els obligui a passar de les paraules als fets.

SI VOLS UN TRENS SEGURS, EFICIENTS, PUNTUALS I ACCESSIBLES, VINE A LA PLAÇA DE L’ESTACIÓ DE FIGUERES EL DISSABTE 22 DE MARÇ A LES 12 DEL MIGDIA.

DEFENSEM EL TREN DE L’EMPORDÀ.