Penjat el 13 de desembre de 2024, per Despatx IAEDEN
Amb la publicació de dues noves modificacions del POUM del municipi, el consistori preveu seguir creixent en nombre d’habitatges unifamiliars, que principalment tenen un ús turístic, desenvolupant els sectors de s’Arnella i Cap de Bol per una banda i aprofitant sòl d’equipaments a les urbanitzacions annexes al Port de la Vall.
Des de la IAEDEN-Salvem l’Empordà hem presentat al·legacions a les dues modificacions, que creiem que atempten contra l’interès públic i els principis de desenvolupament sostenible, i segueixen perpetuant un model econòmic d’explotació i massificació de la costa.
Una d’aquestes modificacions, la número 24, desenvolupa 15 habitatges en zones d’equipaments comunitaris, creant així 6.773 m2 de sostre nou. Per a compensar-ho, l’Ajuntament realitza una compra d’uns terrenys privats per un total d’1.800.000 euros, on hi pretén desenvolupar aquests equipaments. El més greu és que aquesta zona, que passa a ser pública, està situada en zona inundable de flux preferent (veure Fig. 1) i, per tant, no s’hi pot construir res. Després de la DANA viscuda a València, no entenem que es plantegi de destinar un sòl inundable a equipaments públics. I l’Ajuntament en vol pagar vora dos milions d’euros públics.
Per si no fos poc, la modificació no contempla que hi hagi cap tipus d’aprofitament urbanístic ni la creació de cap habitatge de protecció oficial, cosa que ens sembla estranya després de veure l’entrevista a l’alcaldessa publicada a l’Hora Nova aquesta mateixa setmana, on reconeixia el problema que el municipi té amb l’habitatge.
La segona modificació, diuen que té com a objectiu adaptar-se al Pla Director Urbanístic de la Costa Brava, però està promoguda per la Junta de Compensació (els propietaris) de la zona que busca urbanitzar la part alta del sector de Cap de Bol, i la primera línia de costa del sector de s’Arnella. Un total de més de 65.000 metres quadrats de nou sòl per urbanitzar, situats en un fals sòl urbà limítrof amb el Parc Natural del Cap de Creus, que tindrà afectació sobre el patrimoni de pedra seca que s’hi troba.
El Pla Territorial Parcial de les Comarques Gironines reserva una estratègia de desenvolupament qualitatiu pel municipi, cosa que no creiem que es compleixi amb els creixements que es proposen. El marc urbanístic que s’utilitza, el POUM d’El Port de la Selva, requereix de la seva revisió ja que va estar aprovat ja fa vint anys i es va fer sense avaluació ambiental. Per últim, el canvi climàtic ens està portant en un context de sequera i el poble ja va viure un context de no disponibilitat hídrica en màxima afluència de visitants. El desenvolupament previst pot fer augmentar la dificultat d’accés a l’aigua i no assegura que en contextos de sequera es pugui garantir l’aigua per l’ús humà.
El municipi d’El Port de la Selva, com bé reconeixia la pròpia alcaldessa, té dos maldecaps: l’aigua i l’habitatge. És una llàstima que les dues modificacions aprovades inicialment pel consistori no posin solució a la problemàtica, sinó que augmentin més el problema.
Figueres, 13 de desembre del 2024
IAEDEN-Salvem l’Empordà