Penjat el 7 d'agost de 2024, per Adenc
Els acords deixen les mans lliures a la nova presidència de la Generalitat per dissenyar la Ronda Nord Terrassa-Sabadell, com a primer pas per a continuar el Quart Cinturó cap a Granollers.
La Campanya critica que de nou els acords d’investidura no afronten el repte ineludible de prioritzar de manera absoluta pel transport col·lectiu.
La Campanya Contra el Quart Cinturó continuarà desplegant tots els recursos al seu abast (socials, polítics, mobilitzadors i jurídics), tal i com ha fet al llarg dels seu 32 anys de lluita, fins aturar definitivament un megaprojecte destructor i nociu pel Vallès i pel conjunt del país com és el Quart Cinturó.
Els pactes: més i més Quart Cinturó
La Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) fa una valoració del tot negativa dels pactes subscrits pel PSC amb ERC i amb Comuns.
En el pacte entre PSC i ERC, el Quart Cinturó és el gran absent, malgrat l’aparent discordança entre ambdues formacions sobre aquest projecte. El fet que ERC no entri en el Govern, ni hagi establert condicions sobre aquesta infraestructura, deixa en mans del PSC el disseny i funcions de la Ronda Nord entre Terrassa i Sabadell. El PSC adoptarà el model d’autovia d’alta capacitat
tal i com el candidat a la presidència, Salvador Illa, ha reiterat insistentment amb la voluntat de fer arribar el Quart Cinturó fins a Granollers. ERC ha perdut l’oportunitat no només d’evitar el projecte entre Terrassa i Sabadell, sinó que ha renunciat a impossibilitar la continuïtat del Quart Cinturó més enllà de Terrassa.
En el pacte entre PSC i Comuns es pretén impulsar la mobilitat sostenible a la segona corona metropolitana a través de la Línia Orbital Ferroviària i no impulsar la continuïtat del Quart Cinturó entre Sabadell i Granollers durant aquesta legislatura, en contra del que afirmava el candidat del PSC. No obstant, això comporta donar marge al PSC per perllongar el Quart Cinturó fins a Sabadell i fer-ho seguint el model d’autovia existent entre Abrera i Terrassa deixant oberta la seva continuïtat futura. Els Comuns no han bloquejat l’acord de l’anterior legislatura entre ERC i PSC pel que fa al tram Terrassa-Sabadell, tal i com s’havien compromès.
Emergència climàtica i transport col·lectiu versus Quart Cinturó
Totes tres formacions que permetran la investidura del Sr. Illa i la formació del Govern han defensat la declaració d’emergència climàtica. A més, alliçonen públicament sobre la necessitat de disposar d’un sistema de transport col·lectiu que situï en plena coherència la declaració i l’acció de govern. Els pactes subscrits en van plens i tot fa pensar que es tracta de pura retòrica.
És evident que la situació de la xarxa de transport col·lectiu és deficitària d’inversió en manteniment, ampliació, dotació i accessibilitat. Qualsevol inversió en l’ampliació d’autovies és absolutament contrària a la declaració d’emergència climàtica, fins i tot sense tenir en compte que aquestes inversions habitualment estan mal projectades i acaben tenint uns costos que doblen el pressupost inicial. Tota aquesta inversió es fa en detriment de la inversió en transport col·lectiu i consolida un model de mobilitat que és el principal causant de les emissions responsables del canvi climàtic i dels efectes negatius sobre la salut pública.
Consti textualment o no, el Quart Cinturó és l’antítesi d’allò que proclamen els pactes. En una situació de desequilibri absolut del transport col·lectiu en relació al vehicle privat, la única prioritat de qualsevol govern progressista, com s’autoproclamen en els pactes, ambientalment responsable i garant de la qualitat de vida hauria de ser inequívoca. El Quart Cinturó no pot ser el model de les infraestructures d’un país que pretén ser dinàmic i compromès amb el futur de les persones, del territori i del mateix ecosistema.
La CCQC, a perpetuïtat?
1992-2024, 32 anys de la CCQC lluitant contra el Quart Cinturó i defensant altres models de mobilitat i territorials. 32 anys en els quals la societat, el món, han evolucionat força. El Quart Cinturó, dissenyat la dècada del 1960, té, incomprensiblement, encara defensors: hom caldria preguntar-se si han evolucionat gaire d’aleshores ençà i han entès que ens trobem en una greu crisi ambiental i climàtica de conseqüències imprevisibles. I allò més greu, malden per perpetuar-se en les estructures de poder. Nogensmenys, la CCQC també es perpetua: continua escometent al carrer, a les administracions i als tribunals, aquells qui per acció o omissió el beneeixen. Sigui amb excuses falses (facilitar el trànsit), sigui amb interessos obscurs (urbanitzar tot el seu entorn), els defensors del Quart Cinturó saben que el seu temps s’acaba.
Els partits que sempre s’hi han oposat han de deixar de fer tacticisme amb aquesta autovia, fins i tot en el tram Terrassa-Sabadell. Del contrari perdran tota credibilitat, si no l’han perdut ja, mentre no siguin capaços d’aconseguir l’eliminació del Quart Cinturó de la planificació d’infraestructures i enterrar-lo definitivament, l’acció política i administrativa contra el Quart Cinturó legitima l’existència de la Campanya.
L’Alt Penedès, el Baix Llobregat i el Vallès, 7 d’agost de 2024
Campanya Contra el Quart Cinturó
32 anys i els que calgui defensant el territori.
NO al Quart Cinturó!