Penjat el 19 de maig de 2025, per Adenc
La Campanya Contra el Quart Cinturó ha presentat un requeriment davant el Departament de Territori per tal que es modifiqui l’execució del Pla Específic de Mobilitat del Vallès, prioritzant les actuacions en transport públic i paralitzant les actuacions d’ampliació de la capacitat viària.
El Departament haurà de donar resposta formal al requeriment i presentar una proposta d’actuacions als diferents comitès de seguiment.
Membres de la CCQC es van reunir amb el Secretari de Mobilitat i Infraestructures i el Director General de Polítiques Ambientals per presentar el contingut d’aquest requeriment.
El Pla Específic de Mobilitat del Vallès 2020-2026 (PEMV) estableix un seguit d‘actuacions (una seixantena i escaig) amb un pressupost que supera els 2.800 milions d’euros amb l’objectiu principal de rebaixar la congestió, fomentar el transvasament modal cap al transport col·lectiu en detriment del vehicle privat, i reduir la contaminació i les emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH), entre d’altres.
El gener de 2025, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica va presentar el segon informe de seguiment, corresponent als resultats de 2023. Amb les dades a la mà (veieu la nota de premsa de 3 de març de 2025), s’evidencia que en l’escenari 2026 serà impossible assolir els objectius establerts a causa d’una execució parcial i esbiaixada del Pla.
És per això que la CCQC ha presentat un requeriment a través de l’ADENC (podeu consultar-lo íntegrament aquí) aquest passat 12 de maig davant el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica per tal que s’activin els mecanismes previstos al Pla i que es proposi un pla d’actuació amb canvis de prioritats i noves actuacions per assolir els objectius.
El requeriment obligarà a la Secretaria de Mobilitat i Infraestructures i a la Secretaria de Transició Ecològica a entomar la demanda en la comissió paritària creada, entre d’altres, amb aquesta finalitat. La CCQC s’ha reunit amb ambdues secretaries (el 9 d’abril i el 12 de maig respectivament) per avançar els continguts del requeriment. Aquesta rectificació en l’execució del PEMV haurà de passar de forma ineludible per aturar projectes viaris com el Quart Cinturó i, per contra, activar les infraestructures de mobilitat sostenible (trens, trens lleugers, autobús, mobilitat activa) i les mesures de gestió de la mobilitat.
Les desviacions principals del Pla se centren en
- l’insuficient transvasament modal: el transport privat segueix creixent i no
s’aconsegueixen els objectius previstos en relació al percentatge d’ús del transport
públic; i - l’increment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle: malgrat els ambiciosos
objectius de reducció d’emissions de GEH del transport, el seguiment constata que
aquestes han seguit creixent els darrers anys.
Per això és imprescindible prioritzar les actuacions que incideixin en una major dotació de
transport col·lectiu i redueixin les emissions (el vehicle privat n’és un dels majors emissors).
Si el Departament no actua amb els mecanismes de reorientació del Pla, no només estarà
desvirtuant el Pla, sinó que estarà incomplint els requeriments ambientals establerts en el
mateix Pla, en la legislació autonòmica, en directives europees, i en acords internacionals,
tal i com reclama la comunitat científica.
Campanya Contra el Quart Cinturó
L’Alt Penedès, el Baix Llobregat i el Vallès, 19 de maig de 2025
ccqcinfo@gmail.com
http://ccqc.pangea.org
correu@adenc.cat