Penjat el 9 d'abril de 2024, per Adenc
9 d’abril de 2024, Barcelona
El passat 29 de gener de 2024, la Federació d’Ecologistes de Catalunya (EdC) vàrem denunciar davant de la fiscalia de Medi Ambient al Director de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) Samuel Reyes com a responsable de les justificacions tècniques que han servit al Govern de la Generalitat per aprovar l’ACORD GOV/17/ de 16 de gener, pel qual es van establir i s’aprovaren el règim de cabals mínims circulants en situació d’emergència per sequera en determinats trams fluvials del districte de conca fluvial de Catalunya. Aquest acord des de (EdC) vam considerar que podia suposar un delicte contra el Medi Ambient per les seves repercussions d’un presumpte atemptat ambiental en tres rius i on la mesura afectava trams dels rius declarats com espais natural protegits.
Per tant ara s’obre un període on la fiscalia de Medi Ambient, en base a les competències que te atribuïdes en aquesta matèria procedimental, que te l’objectiu de determinar si s’ha pogut incorre en un presumpte delicte o no, el Fiscal pot ordenar la pràctica de totes les diligències que siguin pertinents per a l’esbrinament dels fets. En concret poden:
Prendre declaració a l’investigat, diligència imprescindible ja que no es pot fer una investigació a l’esquena.
Dur a terme rodes de reconeixement i reconeixements fotogràfics, així com informes pericials.
Acordar la pràctica de declaracions testificals i acaraments.
Realitzar inspeccions oculars, reportatges fotogràfics.
Segons el que hem exposat, la Federació d’Ecologistes de Catalunya (EdC), amb el suport de més de 20 entitats ambientals del país que han recolzat, denuncia aquest cas a la fiscalia de Medi Ambient.
Reiterem que l’actual Govern de la Generalitat aprovi el cessament de l’actual ACA Samuel Reyes, atenent que va justificar la petició en els seus informes tècnics l’aplicació, en concret als rius de les reduccions més restrictives de totes les proposades, respecte als sectors econòmics i mercantelistes prioritzant-los respecte a la conservació del Medi Ambient, malgrat el seu interès general, acció que considerem molt greu i perniciosa per part del Director d l’ACA que ha de prioritzar, en qualsevol cas, els interessos de la protecció del Medi Ambient per sobre dels econòmics i en particular en compliment de la legislació i normes generals vigents.
Justificació de la denuncia davant del Fiscal de Medi Ambient:
Reducció de cabals ecològics finals aprovats a ACORD GOV/17/ de 16 de gener
1. Riu Llobregat, des de Sant Joan Despí fins la desembocadura (14Km) : 250 litres per segon. Cabal
de manteniment establert és de 4.300l/s – REDUCCIÓ APLICADA DEL 94%
2. Riu Ter, des del Pasteral fins a la desembocadura (67 Km): 600 litres per segon. Cabal de manteniment establert 5.500l/s – REDUCCIÓ APLICADA DEL 89%
3. Riu la Muga, des de Pont de Molins fins a la desembocadura (19Km): 40 litres per segon. Cabal de manteniment establert 1.200l/s – REDUCCIÓ APLICADA DEL 96%
2.- Les tres zones afectades són zones declarades com espais protegits i acullen espècies en perill d’extinció
En l’àmbit Europeu- Xarxa Natura 2000.
Espècies en perill d’extinció presents en aquests trams de rius.
Cal destacar, que en els trams afectats per l’acord hi habiten dues espècies de peixos que formen part de l’Annex I (llistat de les espècies en perill d’extinció) del DECRET 172/20222, de 20 de setembre, del Catàleg de fauna salvatge autòctona amenaçada i de mesures de protecció i de conservació de la fauna autòctona protegida. Aquestes espècies són el Fartet (Aphanius Iberus) i l’Espinós punxoset (Gasterosteus aculeatus) Vulneració de la pròpia Directiva 92/43/CEE del Consell de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres exposa:
Article 1 –
A efectes de la present Directiva, s’entendrà per: a) “conservació”: un conjunt de mesures necessàries per mantenir o restablir els hàbitats naturals i les poblacions d’espècies de fauna i de flora silvestres en un estat favorable d’acord amb les lletres e) ii).
Article 6 –
1. Pel que fa a les zones especials de conservació, els estats membres han de fixar les mesures de conservació necessàries que han d’implicar, si escau, plans de gestió adequats, específics als llocs o integrats en altres plans de desenvolupament, i les mesures reglamentàries apropiades, administratives o contractuals, que responguin a les exigències ecològiques dels tipus d’hàbitats naturals de l’annex I i de les espècies de l’annex II presents als llocs.
2. Els Estats membres han d’adoptar les mesures apropiades per evitar, a les zones especials de conservació, el deteriorament dels hàbitats naturals i dels hàbitats d’espècies, així com les alteracions que repercuteixin a les espècies que hagin motivat la designació de les zones, en la mesura que aquestes alteracions puguin tenir un efecte apreciable pel que fa als objectius de la present Directiva.
Per tot l’exposat, Ecologistes de Catalunya entenem i defensem que el Govern de la Generalitat ha de reorientar la seva política ambiental en la defensa sense cap tipus d’argumentari fal·laç, posar en valor el dret que representa el Medi Ambient, garantint en qualsevol acció del Govern o de qualsevol Conselleria la preservació de la biodiversitat, dels habitats, especies i espais naturals així com la qualitat de vida de la ciutadania, per sobre de qualsevol dret de caire privat i lucratiu en compliment de la legalitat que ho exigeix. Per la qual cosa, reiterem que el govern aparti de les seves funcions al Director del ACA per transgressió de les seves funcions.
Barcelona, 9 d’abril.