Queixes dels veïns de Capafonts i Mont-ral al Rally Catalunya

Penjat el 13 de novembre de 2005, per ecologistes

ELS VEÏNS I VEÏNES DELS MUNCIPIS DE CAPAFONTS I MONT-RAL (TARRAGONA), PER o­n VA PASSAR EL RAL·LI DE CATALUNYA 2005 ENTRE EL DIVENDRES 28 I DIUMENGE 30 D’OCTUBRE, VOLEM DEIXAR CONSTÀNCIA DE LES SEGÜENTS QUEIXES AL RESPECTE DE L’ORGANITZACIÓ DE LA PROBA:

 

  1. Referents a l’organització prèvia del ral·li:

    1. En molts casos el veïnat es varem assabentar de la realització del ral·li quan es va anunciar a la premsa

    2. La carta de l’organització (RACC) amb l’informació dels horaris de la competició, els talls de carreteres i els passes pels veïns no va arribar a tots els veïns

    3. Els veïns que la van rebre, la van rebre la mateixa setmana en que es celebrava i en alguns casos el dia abans

    4. L’esmentada carta del RACC no incloïa els horaris de la cursa i dels talls per al diumenge 30

    5. El dia de la recollida , l’organització no havia lliurat a l’Ajuntament de Mont-ral suficients passes pel veïnat (adhesius pels cotxes), tot i que aquest problema es va solucionar més endavant

    6. Els veïns que hem telefonat a 012, Mossos, G. Civil o RACC per conèixer amb antelació els horaris dels talls de carretera ens hem trobat que o bé no es tenia l’informació o aquesta era contradictòria.

    7. A les setmanes prèvies al ral·li es van produir talls (vehicles del ral·li realitzant proves o entrenaments) a la carretera de Prades a Vilanova de Prades (sortida de la zona en direcció de Lleida) sense cap mena d’avís previ.

    8. Els veïns de Capafonts no van ser avisats dels horaris i recorreguts de reconeixement del circuit que es van realitzar entre els dies 25 a 27 d’octubre. Aquest fet va suposar que més d’un veí es trobés de cara mentre circulava amb cotxes entrenant a tota velocitat el ral·li. Un veí es va trobar amb un vehicle del ral·li entrenant quan portava la seva filla a l’escola, afortunadament només va haver de sortir de la carretera a la cuneta però donada la velocitat a la que circulen els vehicles del ral·li perfectament es podria haver produït un accident. Quan el pare conductor es va queixar al personal de l’organització, se li va respondre que “s’ho agafés amb calma” i que “hauria de conduir (ell) amb compte”.

  1. Referents a l’incompliment dels talls de carretera establerts:

    1. S’han incomplert els talls de carreteres i els horaris de pas pels veïns que estaven anunciats.

    2. Tot i disposar de l’autorització i d’estar dintre l’horari establert, hem tingut nombrosos problemes per accedir a les nostres cases i en alguns casos no se’ns ha permès.

    3. No s’han tallat carreteres que estava previst tallar de manera que la gent ha col·lapsat accessos i no s’han respectat espais mínims de circulació.

    4. Els talls de carretera en nombrosos casos no han estat realitzats per l’autoritat competent en Trànsit (Mossos d’Esquadra) sinó que ho ha fet personal civil amb una armilla del RACC i un adhesiu en un cotxe que en la majoria dels casos era particular.

    5. Ni els cossos de seguretat ni l’organització ha fet cap mena de control ni ha informat als vehicles dels assistents (agafar la matrícula, advertir-los que no es pot encendre foc, acampar a propietat de particulars, etc.)

  1. Referents als nostres domicilis:

    1. L’organització i els cossos públics de seguretat no han garantit els drets dels veïns a un lliure accés o sortida de casa seva.

    2. Ningú ha impedit que els vehicles dels visitants aparquessin als entrants dels camins o als mateixos camins.

    3. En canvi, tot i portar l’identificatiu de veïns; alguns hem hagut de respondre a preguntes de la Guardia Civil quan hem volgut entrar a les nostres cases.

    4. Els veïns hem hagut de garantir que els accessos quedessin lliures pels nostres propis mitjans (tanques, fent fora a la gent..); tot i que hem moltes ocasions no ho hem aconseguit.

    5. Els vehicles del RACC també han aparcat als entrants dels camins particulars sense demanar permís.

    6. Tampoc se’ns ha garantit que la gent no entrés a les nostres finques i/o masos, tot i haver-hi tanques, cadenes i cartells de prohibició. Els assistents han entrat, circulat amb cotxes i motos, encès fogueres, bengales, focs d’artifici, engegat generadors, posat música, mogut mobiliari de lloc, pujat als arbres, deixat la brossa, etc.

    7. Quan els veïns hem intentat impedir-ho hem hagut d’escoltar insults o males paraules per part dels assistents, en ocasions havent-hi personal del RACC o de la Guardia Civil present i que no han fet res per ajudar-nos.

    8. Quan s’han envaït les nostres cases amb gent que després de treure tanques i cadenes ha entrat amb els seus cotxes i hi ha acampat; s’ha denunciat a Mossos d’Esquadra i se’ns ha dit que no era competència seva sinó de la Guardia Civil. Havent trucat a Guardia Civil se’ns ha dit que “tomaban nota” i quan se li ha exigit als membres de la Guardia Civil que eren testimonis directes dels fets ens deien que “ellos no podian hacer nada si no poníamos una denuncia a comisaria”.

    9. En canvi, en certes ocasions en aquestes situacions ens han advertit que si algú es feia mal amb les barreres físiques que hem posat per evitar que s’entri a casa nostra (cadenes i tanques) ens haurien de denunciar.

  1. Referents al PEIN

    1. El ral·li es desenvolupa en la nostra zona dins un Espai Natural Protegit i la normativa que regeix aquest espais ha estat contínuament vulnerada

      • Fogueres dintre de sòl forestal i protegit

      • Ús de material pirotècnic com bengales, coets i focs d’artifici

      • No s’ha respectat la normativa d’accés motoritzat al Medi Natural: Circulació de motos d’enduro enmig dels conreus i del bosc

      • Acampada

      • No respecte de la contaminació ja sigui sòlida o acústica

    1. Hem presenciat en diverses ocasions com Agents Rurals, Mossos d’Esquadra i Guardia Civil han estat testimonis directes d’aquests fets i malgrat les nostres peticions in situ no han fet res per aturar-ho.

  1. Referents a l’organització

    1. L’organització (RACC) no ha proporcionat els mitjans necessaris o no en suficient quantitat per l’afluència de persones que s’ha produït. Han mancat lavabos, zones d’acampada, aparcaments per als vehicles…Això ha facilitat que els assistents ocupessin els espais (propietats particulars, marges de carretera i bosc) com millor els ha semblat, provocant danys a conreus, plantacions i boscos i deixant tota mena de brutícia per tot arreu.

    2. L’organització ha estat més pendent de netejar la grava de la carretera (cada dia en acabar les proves) que la brossa que ha deixat el públic assistent (es començar a netejar el dia 31 quan el ral·li va acabar el 30 al migdia).

  1. Referents als Cossos de Seguretat (Mossos d’Esquadra i Guardia Civil)

    1. On estaven a les nits? La Guardia Civil no ha estat present a les nits a la zona del ral·li.

    2. Com potser que alguns vehicles particulars circulessin per la carretera del ral·li com a bojos cada dia en acabar les probes?

  1. Referents a les denúncies realitzades pels veïns

    1. Entre el divendres 28 i el diumenge 31, els veïns hem realitzat incomptables trucades als diversos serveis de seguretat pública. La única resposta que reiteradament hem rebut ha estat “això no és competència nostra” o “prenem nota”. D’actuacions a les nostres peticions no hem presenciada cap.

    2. Abans que comencés el ral·li i actualment que ja ha finalitzat, els veïns seguim trobant-nos a la carretera amb aficionats del ral·li circulant com bojos, fent derrapades…Donat que aquesta situació és fàcil de preveure no s’entén perquè no hi ha patrulles del Cossos de Seguretat durant un període llarg de temps. Quan truquem per a fer la denúncia se’ns demana el número de matrícula però òbviament molt sovint no dona temps d’agafar-ho.

 

  1. Referents a les actituds

    1. Quan ens hem dirigit a l’organització o la Guardia Civil per a denunciar, demanar informació i /o ajuda , en certes ocasions, els veïns hem rebut respostes amb ironia o amb males paraules. A manera d’exemple se’ns ha arribat a dir:

      • Que el problema era nostre per viure o­n vivim

      • Si no quiere que la gente le entre a las paradas, ponga una alambrada o construya un muro como el de Melilla

    1. En general, els hem vist més preocupats per garantir la circulació del ral·li que no per impedir les accions incíviques i, a vegades, il·legals dels assistents

    1. En canvi, als veïns no ens ha quedat més remei que intentar-nos adaptar al ral·li. No ha estat fàcil perquè els horaris mai han estat clars ni s’han complert. Alguns hem hagut de sortir dues hores abans de l’habitual per arribar a la feina, altres hem hagut de buscar un cangur pels nens que no podien tornar a casa a dinar perquè la carretera quedava tallada al migdia, etc., etc.