El Pla Director no impulsa la xarxa de rodalies del Penedès

Penjat el 24 de febrer de 2007, per ecologistes

Des del Col·lectiu Ecologista Bosc Verd hem presentat al Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya i al Consell Comarcal de l’Alt Penedès, un seguit d’al·legacions a les propostes ferroviàries de l’avantprojecte de Pla Director Territorial de l’Alt Penedès (PDTAP).

 

AL·LEGACIONS

1a- Hi ha un buit o una greu mancança en el PDTAP pel que fa a l´àmbit
ferroviari ja que tot i plantejar algunes millores conceptuals en el
transport públic i en la potenciació de la multimodalitat (combinació
cotxe-autobús-tren), no concreta quines en seran les actuacions a
realitzar.

2a- Pel que fa a la línia de rodalies (RENFE) constatem que manca una
profunda millora de les vies, i per això hem sol·licitat que :

a.. S’ augmenti la freqüència del pas de trens.

b.. Que es millorin les estacions i que es possibiliti l’intercanvi
modal intercomarcal actualment inexistent (línies d’autobusos regulars,
Ferrocarrils de la Generalitat Catalunya-FGC i Rodalies).

c.. Que s’ampliïn els horaris de pas dels trens de rodalies els caps de setmana i les últimes hores dels dies entre setmana.

d.. Que s’actuï urgentment en la connexió amb la línia de rodalies de Tarragona, actualment amb una molt dolenta conectivitat.

e.. Que es reactivin les estacions de La Granada i de Lavern per tal de
fomentar el transport públic al Penedès, amb una bona freqüència de pas.

3a- Pel que fa a la línia de tren Papiol- Mollet, que és la connexió de tren del Penedès amb el Vallès, hem sol·licitat:

a.. Una major freqüència de pas.

b.. Que l’inici del trajecte sigui a Sant Vicenç de Calders i que
millori la intermodalitat amb altres transports públics (linees d’
autobusos i els FGC).

4a- Pel que fa al TGV constatem que aquesta infraestructura és
innecessària i que ha tingut un greu impacte ambiental a la comarca. Ha
provocat a més, que totes les inversions ferroviàries tinguin una única
destinació, el TGV, oblidant en la marginalitat les línies de rodalies
a Barcelona i Tarragona molt més utilitzades per viatgers.

5a- Pel que fa a la nova línia de mercaderies, donat l’elevat impacte
ecològic que causarà la seva construcció, creiem que abans de
construir-la hauríem d’utilitzar l’actual xarxa ferroviària pel
transport de mercaderies, ja que les línies existents es troben
totalment infrautilitzades pels trens de rodalies i de mercaderies. De
fer-se, en el projecte constructiu caldria preservar la permeabilitat
del territori per garantir la conectivitat ecològica entre les
Serralades Litoral i Prelitoral.

La línia de mercaderies proposada, segons els plànols del PDTAP,
finalitza en el futur Logis Penedès o CIM (Centre Integral de
Mercaderies). La nostra entitat no està d’acord amb aquesta plataforma
logística i no és del tot clar que finalment es faci. Per tant creiem
que sinó es fa el CIM no caldrà aquesta nova infraestructura.

6a- Pel que fa a la línia de tren Vilafranca-Vilanova (Ferrocarril orbital) hem plantejat les següents demandes:

a.. El traçat entre La Ràpita i Canyelles realitza uns tombs totalment innecessaris que augmenten el seu recorregut.

b.. Abans d’arribar a la urbanització de Daltmar la proposta de línia
de traçat passa al costat de la pedrera d’Uniland, que es troba en
actiu, amb possibilitats d’ampliació i constants detonacions, motius
que fan inviable la proposta de traçat.

c.. Proposem que el traçat de la línia de tren sigui més rectilini
(entre Sant Miquel d’Olèrdola i Sant Pere Molanta) o segueixi el curs
de la carretera C-15 o en tot cas que sigui un traçat amb túnels o es
plantegi altres possibilitats com un tramvia o un tren lleuger al
costat de la C-15.

d.. Però de totes les propostes, creiem que caldria prioritzar doblar o
triplicar el nombre d’autobusos entre Vilafranca i Vilanova per evitar
la fragmentació dels espais naturals existents a la Serralada Litoral
(els parcs del Foix, d’Olèrdola i el Garraf), s’ha de garantir la
conectivitat dels corredors biològics que connecten aquests Espais
d’Interès Natural de la Serralada Litoral del Penedès.

7a- Pel que fa a la nova línia de tren del Bitlles hem proposat que si
volem millorar la comunicació amb l’Anoia (Igualada) i el Baix
Llobregat és millor i més necessari potenciar les connexions
ferroviàries entre RENFE i els Ferrocarrils de la Generalitat de
Catalunya, que construir aquesta nova línia. D’altra banda, també hem
sol·licitat:

a.. Una major freqüència de trens i un bon enllaç entre RENFE i els FGC.

b.. Una nova línia d’autobusos que connectin els pobles del Sistema del
Riudebitlles (St. Joan de Mediona, St. Pere Sacarrera, St. Quintí de
Mediona, St. Pere de Riudebitlles, Torrelavit i Sant Sadurní d’Anoia)
amb l’estació de rodalies de Sant Sadurní d’Anoia.

c.. Una interconexió entre la línia regular d’autobusos
Vilafranca-Vilanova-Igualada i la nova línia regular d’autobusos del
Sistema del Riudebitlles. Aquestes dues línies
(Vilanova-Vilafranca-Igualada i el Sistema Riudebitlles) haurien de
trobar un punt d’interconnexió a la C-15, a la sortida de Sant Pere de
Riudebitlles i Sant Quintí de Mediona.

d.. Posem en evidència que davant la proposta de construcció d’aquesta
nova línia ferroviària, el Pla Director no ha tingut en compte el Pla
Director Supramunicipal de Sostenibilitat (9 municipis) que planteja
propostes de protecció per aquesta zona.

8a. Pel que fa a l’estació de trens regionals no estem d’acord amb
l’actual ubicació que proposa el PDTAP, al costat de la Base de
Muntatge del TGV, ja que considerem que de realitzar-se aquesta
ubicació s’ocuparia el separador agrícola entre Vilafranca i La
Granada, consolidant la gran àrea metropolitana del Penedès. Per això
hem proposat:

– Que es construeixi l’estació de trens regionals o al centre de
Vilafranca o bé al municipi de La Granada, al costat de l’actual
estació de trens de rodalies. En aquest segon cas, el separador
agrícola entre Vilafranca i La Granada es mantindria i a més es
potenciaria l’estació de La Granada que actualment es troba
infrautilitzada, per la poca freqüència de pas de trens. També
evitaríem els continus urbans entre Vilafranca i les poblacions
properes.

9a- Hem sol·licitat que s’incorpori un pla que marqui les inversions i
el calendari d’execució de les actuacions que han de donar pas a una
xarxa de transport públic que doni resposta a la demanada creada per
raons de mobilitat i de població a la comarca, abans de la seva
aprovació definitiva.

 

Col·lectiu Ecologista Bosc Verd – Ecologistes de Catalunya

C/ Escorxador 19-21

08720 Vilafranca del Penedès/Gener 2007