El Pla Director Urbanístic del Sistema Urbà de Figueres a exposició pública

Penjat el 29 d'octubre de 2008, per ecologistes

Actualment
es troba a exposició pública el Pla Director Urbanístic del Sistema
Urbà de Figueres (PDUSUF) que afecta els municipis de Figueres,
Vilafant, Vilabertran, Cabanes, Borrassà, Vilamalla, El Far d’Empordà,
Santa Llogaia d’Àlguema, Llers, Avinyonet de Puigventós, Navata, Ordis,
Peralada, Vilanant, Pont de Molins i Vila-sacra (Alt Empordà) i en
aquest comunicat presentem la visió crítica de la paltaforma Salvem
l’Empordà sobre aquest PDUSUF.

En què hauria de consistir?

La
redacció d’aquest Pla té com a objectius resoldre el nus
d’infrastructures de Figueres i el seu entorn. Preveu les
infraestructures i els creixements dels sòls industrials i residencials
en els propers 20 anys.

Quines són les previsions més agressives territorialment d’aquest pla?

La
nova estació de tren convencional a Vilafant: Aquest pla recull la
proposta de treure l’estació de tren convencional de Figueres i
traslladar-la a Vilafant. En aquesta estació no hi ha prevista
l’aturada dels TGV, només dels trens convencionals. Junt amb aquesta
nova estació es preveu la instal·lació d’una gran zona comercial i
terciària de 19,80 hectàrees de l’altre costat de l’autopista, i la
construcció d’una avinguda de la nova estació per la banda de Figueres.

També
ha previst els nous accessos a l’estació: la ronda nord per sota el
castell de Sant Ferran, una ronda pel nord de Vilafant, la ronda sud
que envoltarà el Manol i la perllongació de la C-31 fins a la nova
estació.

La platja de vies i el moll sec del Port de
Barcelona: Tot i que el mateix document reconeix la vàlua paisatgística
de la plana est de Figueres, preveu la construcció d’una platja de vies
(una explanada de vies de 2 km x 300 metres) per tal que la zona del
Far d’Empordà i Vilamalla esdevinguin el magatzem dels contenidors
procedents del Port de Barcelona, que tal i com reconeix el pla no
aportarà gairebé llocs de treball, ja que es tractarà d’un espai de
magatzem a cel obert de contenidors estibats.

Infraestructures
viàries: L’Alt Empordà, i molt especialment la zona d’àmbit d’actuació
que estem avaluant, és una comarca amb unes previsions de construcció
de noves grans infraestructures sense precedents -tercer carril AP7,
desdoblament A2 per l’oest de Figueres, desdoblament A26
(Besalú-Figueres), noves carreteres cap a la nova estació). El volum de
construcció total és tan gran que l’impacte territorial és,
conseqüentment, molt seriós. Entenem que no es poden plantejar noves
infraestructures sense valorar les possibles alternatives reals,
especialment el soterrament de la via actual i la no construcció d’una
macro-estació a Vilafant.

Nous creixements industrials i
residencials: Aquest Pla reconeix que en els planejaments municipals
vigents hi ha més sòl residencial i industrial previst a desenvolupar
del que és necessari segons previsions de demanda fins l’any 2026.  El
PDUSUF lluny de racionalitzar l’oferta-demanda, classifica 50 hectàrees
noves de creixement residencial a més dels 15,520 habitatges que segons
el planejament vigent es poden fer. I respecte el sòl industrial, tot i
que en els 16 municipis del PDUSUF hi ha pendents de desenvolupar
347,77ha, el PDUSUF proposa classificar 130 ha més.

Entenem que
aquest pla hauria d’ajustar aquests planejaments a les necessitats
actuals. Lluny d’això preveu la classificació de nou sòl tant
industrial com residencial.

I davant d’aquest Pla, què farà Salvem l’Empordà?

Considerem
que aquest pla és inacceptable i d’entrada farem xerrades per diversos
municipis de l’àmbit d’aquest pla per explicar aquestes previsions i
animarem a tothom a presentar al·legacions al pla (hem elaborat unes
al·legacions model que adjuntem) i enviar-les al DPTOP-Generalitat
abans del proper 18 de novembre.

Si vols més informació pots consultar:
http://www.iaeden.cat/doc/webPDUSUF.pdf