Comunicat de valoració de la Jornada Logística de Figueres

Penjat el 1 de desembre de 2023, per Despatx IAEDEN

El passat dijous 30 de novembre es va organitzar, per l’Ajuntament de Figueres i l’empresa Transports Padrosa, una jornada que tractava, entre d’altres, de la logística, de les infraestructures viàries i ferroviàries i de la transició energètica.

L’enfoc de les jornada era bàsicament sota una òptica empresarial -cosa que ja demostra el posicionament de l’ajuntament-, sense rigor científic ni diversitat d’opinions. Semblaven organitzades per justificar el lot de propostes que estan preparant. Així, per exemple, es va mencionar abastament el problema del canvi climàtic; però cap ponent va fer referència al que diuen els científics que treballen en aquest camp; és a dir, que la conservació de la biodiversitat és la millor manera de combatre el canvi climàtic i que, per tant, això s’ha de tenir en compte en el moment de debatre què cal i què no cal fer. Fa molts anys que defensem que cal reduir dràsticament l’ús de combustibles fòssils. El problema està en qui i com es fa la transició energètica. Ras i curt, ens oposem a que aquesta transició estigui controlada per les mateixes grans empreses que són les primeres responsables d’aquest desastre. Com que el seu objectiu és fer el màxim benefici amb la mínima d’inversió, no tenen cap escrúpol a l’hora de destrossar paisatges, perjudicar la biodiversitat o consumir terrenys agrícoles.


TEULADES DE LA JONQUERA VS PARC EÒLIC

El macro parc eòlic Galatea, a La Jonquera, el qual va ser defensat a les jornades, comportarà una afectació molt greu al medi ambient, que afavoreix clarament el canvi climàtic el qual, paradoxalment, pretén combatre. Davant d’aquest drama, és La Jonquera mateixa la que té el remei: segons càlculs fiables, instal·lant plaques solars als sostres dels polígons comercials i industrials del municipi s’obté una producció elèctrica similar que la que es calcula que generarà el macro parc Galatea. Tot plegat, d’una manera molt més neta i eficient.
Per altra banda, en cap moment, es va mencionar un aspecte clau: la necessitat de reduir el consum energètic en tots els camps. Ja fa anys que el consum d’electricitat disminueix i ho fa per una major consciència de la problemàtica ambiental, però també perquè la cobdícia d’unes empreses energètiques amb uns beneficis astronòmics, impulsa els particulars i les empreses a buscar alternatives en l’autoconsum i l’estalvi. Per tant, el desplegament de les renovables s’ha de fer respectant al màxim el territori i la biodiversitat, apropant la generació als llocs on es consumeix i en paral·lel al tancament de les energètiques contaminants.


EL TRASLLAT DE L’ESTACIÓ I EL CANVI CLIMÀTIC
Des del consistori, es va insistir en dir que el trasllat de l’estació és quelcom irreversible, quan és el Ministerio de Transportes qui té la paella pel mànec i quan està incomplint, una vegada més, la seva promesa. Nosaltres seguim apostant per un soterrament de les vies i perquè l’estació de tren i la d’autobusos es quedin al centre. I ho fem, entre moltes altres coses, perquè volem una mobilitat sostenible i això implica reduir les emissions i no potenciar-les allunyant les estacions de trens i d’autobusos de la majoria de la població de la ciutat i de la comarca.
Sense el trasllat de les estacions a un cul-de-sac mal comunicat de Vilafant, moltes de les inversions en obres d’infraestructura viària que l’ajuntament demana a la Generalitat, serien totalment innecessàries i aquests recursos es podrien destinar, per exemple, a potenciar el transport públic a tota la regió.
El transport és la principal font d’emissions a tota la UE i, especialment, a casa nostra. La manera més fàcil de reduir-les és potenciar el transport públic, en detriment del vehicle privat. És també imprescindible potenciar, de molt, el transport de mercaderies per ferrocarril, tant per la línia d’alta velocitat com per la línia de Portbou. Ara bé, ens oposarem a qualsevol intent de que això vagi en detriment del servei de passatgers en aquesta línia. No és imaginable un sistema de transport públic, a la regió, sense la potenciació d’una línia per a passatgers i mercaderies i amb unes connexions transfrontereres reals.
Al marge de comentar aquesta Jornada, aprofitem l’avinentesa per fer saber que aquesta setmana hem presentat a l’Ajuntament i a tots els grups polítics una sèrie de propostes per a la millora ambiental, mitigació i adaptació al canvi climàtic i transició energètica de la ciutat de Figueres per tal de sotmetre-les a la consideració del consistori i posterior implementació. Aquestes mesures proposades tracten de mobilitat, tant de la viària com de la ferroviària, passant per la millora de la dotació del servei municipal de medi ambient, la gestió de residus, l’economia local, l’aigua, l’energia i la climatització, i l’estalvi energètic als habitatges.


Des de la IAEDEN – Salvem l’Empordà volem fer un pas, més enllà de les paraules i per això presentem propostes concretes. Voldríem que Figueres esdevingués un referent de ciutat mitjana sostenible a Catalunya. Enlloc de destinar una quantitat enorme de recursos a una transformació ferroviària i viaria de la ciutat, cal invertir-los en avançar en altres temes i fer de la mobilitat sostenible un dret respectat de Figueres i de tota la comarca.