Penjat el 16 de juliol de 2024, per Adenc
L’alumnat de tres centres educatius busquen fer front a l’emergència climàtica
Aquest curs el projecte d’Aprenentatge Servei ApS Aliats per l’emergència climàtica s’ha pogut realitzar en tres centres educatius com s’havia previst, a dos centres de Sabadell (l’Institut Escola Pia i l’Escola Torreguitart) i un centre de Terrassa (l’IES Ègara). En els tres centres l’alumnat s’ha implicat molt activament i a executat accions de millora interessants.
Als tres centres educatius va haver una primera sessió introductòria a l’aula al Projecte d’Aprenentatge i Servei, on es va explicar el concepte de Canvi Climàtic i les conseqüències d’aquest cap a la biodiversitat i les persones. Cada centre va triar un àmbit de treball diferent:
· IES Ègara – Millorem l’estalvi i eficiència energètica: fem una ecoauditoria a l’institut! Amb la idea d’analitzar i fer propostes de millores d’eficiència energètica al centre educatiu es van fer vàries sessions:
- Joc per a reflexionar sobre el paper de l’energia i l’estalvi a la nostra vida i entendre conceptes d’energia.
- Els hàbits de consum energètic es vant treballar mitjançant enquestes al personal docent, al PAS i a l’alumnat.
- L’ecoauditoria es va completar amb l’anàlisi i estudi del consum dels aparells electrònics del centre i les dades de les factures d’energia (gas i electricitat).
- L’alumnat va treballar les dades recollides i va elaborar una presentació per difondre’n els resultats i els missatges més interessants a la resta d’alumnes del curs. Finalment es va fer una valoració de la feina feta.
· INS Escola Pia – Disminuïm l’efecte d’illa de calor. Per entendre els conceptes d’illa de calor i illa verda es va fer una sessió teòrica que va acabar amb un joc per escollir quines plantes autòctones es plantarien a la nova jardinera que es va instal·lar a l’entrada de l’institut. També es va fer, mitjançant l’aplicació INatrualist, una identificació de les plantes i arbres que ja hi havia a l’Institut per a fer-ne cartells identificatius i descriptius per apropar aquests coneixements a la resta d’alumnat. finalment per a completar la divulgació del projecte es va fer un vídeo i un cartell per a conscienciar sobre l’ús de l’aigua i la importància de la biodiversitat urbana.
· Escola Torreguitart – Potenciem els pol·linitzadors. Per treballar la importància de la biodiversitat i en conseqüència, els pol·linitzadors, vam jugar amb el grup classe de 6è de primària al Joc de la Biodiversitat. La part del servei comunitari va consistir en plantar vegetació autòctona al pati de l’escola que afavorís la presència de pol·linitzadors a l’entorn urbà. Finalment vam fer una valoració conjunta amb l’alumnat sobre l’après durant tot el projecte fent dos murals per a penjar al passadís de l’escola i fer divulgació a la resta de classes.
Proposta educativa disponible per a tothom
El projecte d’aprenentatge servei APS Aliats per l’emergència climàtica funciona des de l’any 2020. Enguany n’hem pogut actualitzar i ampliar els continguts. Disposem doncs d’una segona edició millorada de la proposta educativa disponible per a tots els centres educatius interessats. La proposta consta de:
- Una guia didàctica, que incorporar els annexos necessaris per a ser realitzada,
- Un seguit de presentacions preparades per a exposar a l’aula,
- Inclou recursos didàctics com un joc sobre l’energia i un joc sobre vegetació,
- Inlcou també una guia de pol·linitzadors urbans.
tots els materials estan disponibles a l’apartat “educació ambiental“.
Difusió a la ciutadania
Per reforçar la difusió a la ciutadania en general s’han dut a terme dues xerrades informatives, una a Sabadell i l’altra a Terrassa, coorganitzades amb entitats del municipi.
A Terrassa, l’11 d’abril d’aquest 2024 vam coorganitzar amb Barri Futur una taula rodona sobre Comunitats Energètiques a les ciutats, on van participar Manel Rivero, d’Intiam Ruai, i membres de La Llançadora, la Comunitat Energètica Local de Terrassa.
A Sabadell, el 21 de maig es va realitzar una tertúlia sobre les Comunitats energètiques, sota el títol: Com anar més enllà d’una instal·lació fotovoltaica, A càrrec d’Eloi Pareja i Sebastià Ribes. L’activitat està emmarcada dins del cicle Cafès Científics, coorganitzat amb l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP), l’Astronòmica de Sabadell, la Fundació Bosch i Cardellach, La Ruda amics de Can Deu per a l’agricultura ecològica, la Unió Excursionista de Sabadell (UES) i la l’Acadèmia de Ciències Mèdiques.
En les dues sessions es va parlar sobre la importància de fer un pas més per avançar cap a una transició energètica justa, cal un canvi de model energètic que, més enllà de ser renovable, sigui participatiu, democràtic i transparent.
Aquest projectes s’ha pogut dur a terme gràcies al suport de la Diputació de Barcelona i dels Ajuntaments de Sabadell i Terrassa.