Nova aberració urbanística a Llançà: 40 cases entre el mar i el Parc Natural de cap de Creus

Penjat el 23 d'agost de 2018, per Despatx IAEDEN

Un dels casos d’estudi de la plataforma SOS COSTA BRAVA i coordinat per la IAEDEN-Salvem l’Empordà és una urbanització a Llançà que s’anomena Roses-2. Tornem a parlar d’una actuació que s’arrossega d’un planejament inicial de fa més de 30 anys i que respon a un model caduc, obsolet i 100% insostenible.

En aquests moments està en tramitació la urbanització 2-Roses i Salvem l’Empordà considera que és una de les aberracions urbanístiques més importants vigents a la costa de l’Alt Empordà. Tot i que l’entitat vol estudiar altres casos del litoral de la comarca i estarà amatent d’altres fòssils urbanístics que es puguin despertar, com està passant en tota la costa Brava.

Mentre la Generalitat de Catalunya no redefineix el model urbanístic de la Costa Brava, tal i com demana la plataforma SOS COSTA BRAVA en el seu manifest, no ens queda altre remei que seguir lluitant projecte a projecte. I ara és el cas que més preocupa a l’entitat.

Una vegada més ens trobem amb una actuació que pretén ser legalitzada sota una falsa figura urbanística, el sòl urbà. És el mateix cas que Fluvià Marina que vam guanyar als jutjats sense cap dret d’indemnització. A més, en el cas de Llançà estem en una fase més incipient de la tramitació. Per tant, estem a temps de fer al·legacions i amb la percepció que cal fer molta feina per guanyar el cas, però alhora amb la tranquil·litat que els arguments jurídics estan al nostre favor.

Els arguments principals per anar en contra d’aquesta aberració urbanística a la Costa Brava són:

  • És un terreny forestal i se l’ha de tractar com a tal en base a la llei forestal. En cap cas, és un sòl urbà.
  • La llei d’Urbanisme no permet construir en pendents superiors al 20% Gairebé tot l’àmbit d’actuació urbanística supera aquestes pendents
  • L’àmbit està travessat per un rec i cal estudiar amb deteniment la inundabilitat d’aquest sistema hídric.
  • Cal tenir en compte l’afectació negativa al Parc Natural de cap de Creus que està tocant aquest àmbit d’actuació. El Rec d’en Feliu és un connector biològic d’interès pel Parc perquè és de les poques zones forestals litorals que queden en aquest àmbit del Parc i alhora perquè el bosc de ribera fa de connexió ecològica d’interès per la fauna de l’espai protegit. En el següent plànol podeu veure en verd els límits del Parc Natural de cap de Creus i Xarxa Natura 2000.
  • Afecta al camí de ronda entre Port de la Selva i Llançà. Un tram dels carrers d’accés de la part marítima trepitja, literalment, el camí de ronda.
  • Caldrà fer un estudi de mobilitat per saber com afecta al trànsit de la carretera Llançà-Port de la Selva plena de corbes i amb falta de visibilitat que pot comportar problemes de seguretat viària.
  • Ja n’hi ha prou de seguir construint de manera especulativa i insostenible en la zona litoral catalana. No ens cal ni un pam més de ciment a la Costa Brava. La capacitat de càrrega del litoral ha traspassat els seus límit

Per poder treballar aquest expedient jurídicament la IAEDEN-Salvem l’Empordà haurà de contractar els serveis d’una arquitecta i un advocat. Per aquesta raó la plataforma SOS COSTA BRAVA està fent una recollida de diners per tots els casos d’estudi de la plataforma que actualment són 7 i inclou aquest cas de Llançà.

Més informació a: www.soscostabrava.cat