Penjat el 5 d'octubre de 2007, per ecologistes
Segurament hi haurà qui trobarà més beneficis que perjudicis a l’esdeveniment, en quan a ressò internacional (turisme), prestigi organitzatiu o impacte econòmic, però és indubtable que existeix un impacte important i sever sobre el medi ambient i natural on es desenvolupa. I això deixant de banda si aquest esport és conceptualment sostenible o ètic en els temps que vivim. No afavoreix l’estalvi energètic i provoca contaminació acústica i atmosfèrica que ajuda a incrementar el canvi climàtic del planeta.
Hi haurà en aquest cap de setmana llarg gent que no podrà sortir de casa seva, que si té una urgència vital tindrà problemes per ser evacuada, propietaris que veuran envaïts els seus boscos o conreus, que s’arrasaran o embrutaran al llarg dels trams cronometrats. L’organització llança missatges amb bones paraules per evitar o minimitzar aquests impactes, però els visitants (es parla de xifres astronòmiques) no sabem si ho tenen tan clar, vist com han anat passades edicions.
Com que ja hi haurà moltes entitats i organismes que parlaran dels beneficis del Rally, des d’aquestes ratlles en volem destacar els problemes i perjudicis:
-
Cal tenir present que la cursa no nomès són cotxes: prop de 40 helicòpters, milers de visitants, carreteres públiques tallades hores i hores, massificació, sorolls molt per sobra del màxim previst per la legislació concordant vigent, centenars de persones acampades sense permís ni serveis, emissions de partícules contaminants a l’atmosfera…
-
Cal tenir present que bona part dels trams es corren en espais naturals protegits, la major part pel PEIN i la Xarxa Natura 2000, però també pel Parc Natural de la Serra de Montsant i del futur Parc Natural de les Muntanyes de Prades. No creiem que sigui el millor us per aquests espais, on la conservació de la Natura i el respecte a les activitats tradicionals haurien de prevaldre. En canvi, per molta minimització que es pretengui establir, durant aquests dies seran protagonistes el soroll (tan dels vehicles com d’helicòpters i dels centenars d’acampats dispersos per les zones), la brossa (setmanes desprès de l’anterior Rally encara se’n trobava rastre), els focs de camp (la quantitat de fogueres que s’encengueren a la passada prova era monumental)i la incentivació a la despesa de combustíbles fòssiuls i contaminants. Cal establir un itinerari fora d’àrees protegides i amb diàleg i consens amb el territori i els col·lectius preocupats per l’entorn.
-
El perill d’incendi forestal, elevat de per si en una proba com aquesta (tan pels visitants i acampats que passen les nits als trams, com pels possibles accidents que es produeixin) serà molt més alt de que seria hjabitual.
-
El traçat del Rally passa pel bell mig de la millor població catalana d’algunes espècies amenaçades, com són els rapinyaires i especialment l’àliga cuabarrada, de protecció prioritària a la Unió Europea, que ha vist reduïda la seva població en un 25% en els darrers anys.
Lamentem que des de l’Administració Local i Autonòmica i del Govern de la Generalitat es continuï donant suport a aquest Rally, un esport del tot incompatible amb la preservació del Patrimoni Natural i el Medi Ambient. Però ens dol també que altres entitats i empreses de casa nostra que solen omplirse la boca de ser repectiuoses amb el medi ambient i natural i fingeixen preocupar-se pel canvi climàtic i la despesa de combustibles fòssils també en siguin promotores( com gairebé a cada edició passada). El Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Port Aventura, el Patronat de Turisme de Salou i la Cambra de Comerç de Tarragona entre altres actuen com a inductors del consumisme més exagerat.