Penjat el
24 de novembre de 2003
Comparteix!
Penjat el 24 de novembre de 2003, per ecologistes
Davant la la resolució que el 12 de novembre va signar el Sr. Enric Ticó, autoritzant a l’empresa AC Còpters a l’establiment d’un heliport eventual d’ús públic per un període de 6 mesos a instal·lar-se a la Timoneda d’Alfés.
Crèiem que això no es duria a terme degut a la incompatibilitat jurídica que considerem que hi ha entre l’activitat i la conservació d’aquest espai natural. A més a més la nostra confiança era major, degut als antecedents que hi ha sobre el tema en aquest espai, ja que l’any 1997, la mateixa Direcció General de Transports va treure a informació pública la construcció d’un heliport en el mateix espai, en aquell moment, el DMA, va decidir arxivar l’expedient en considerar-lo no compatible amb la conservació de la Timoneda.
Per això hem presentat la denúncia següent.
Lleida 24 de novembre de
2003.
A l’atenció del Senyor Pérez de Gregorio, Fiscal
Coordinador de Medi Ambient del Tribunal Superior de Justícia de
Catalunya,
Amb aquesta li presentem una denúncia per considerar que es
donen els elements de tipus penal del delicte de prevaricació de
funcionari públic i del delicte contra els recursos naturals i
el medi ambient, raó per la qual li demanem que obri les
corresponents diligències d’investigació penal.
La denúncia la presentem contra el Sr. Enric Ticó,
Director General de Transports i el Sr. Lluís Angosto cap de
servei d’aeroports i els que puguin resultar responsables.
FETS,
-En data 24 de novembre de 2003, rebem un certificat d’una
resolució de la Direcció General de Transports que
incloem (document 1).
L’esmentada resolució autoritza a l’empresa AC Còpters
Segrià S.L., l’establiment d’un heliport eventual d’ús
públic a l’aeròdrom d’Alfés. L’autorització
s’atorga per un període de sis mesos.
Actuacions realitzades per la part denunciant.
El 10 d’octubre de 2003 des de la Plataforma per a la Defensa de la
Timoneda d’Alfés, es tramet per correu certificat el 13
d’octubre de 2003, un document signat pel Secretari General d’IPCENA,
el Sr. Joan Vàzquez, dirigit als senyors Consellers de Medi
Ambient, Obres Públiques i Política Territorial,
així com al propi Conseller en Cap, incloem (document 2,
dirigida al Conseller d’Obres Públiques), en tots tres escrits
de característiques idèntiques, entre altres
qüestions indicàvem:
Que la Timoneda d’Alfés és la darrera timoneda que resta
a Catalunya i que es troba declarada PEIN, recentment inclosa com a
ZEPA. També és l’hàbitat natural d’espècies
en perill d’extinció com és l’alosa becuda (Chersophilus duponti), que
únicament es troba en aquesta localitat de tot Catalunya, i la
Trenca (Lanius minor), que conta amb la meitat de la seva
població total a Catalunya i la Península Ibèrica.
Que, atenent la publicació en els mitjans de comunicació
locals de Lleida el passat 10 d’octubre de 2003, es donava a
conèixer una iniciativa de l’empresa AC Còpters de
realitzar vols en helicòpters des de l’aeròdrom
d’Alfés fins a la Val d’Aran.
En aquest document, informàvem als Consellers que:
La Timoneda d’Alfés inclou l’aeròdrom d’Alfés
té aprovat el seu Pla Especial des del 9 de juny de 1998 i
en aquest pla s’indica entre altres qüestions:
DISPOSICIÓ TERCERA:
“Mentre no entrin en servei
instal·lacions alternatives situades fora de l’àmbit
d’aquest pla, els usos aeronàutic existents podran continuar en
l’àmbit agrícola de protecció”
També se’ls informava de que ja es va publicar al DOGC de 21 de
febrer de 2003, el referit Pla Director de l’Aeròdrom
d’Alfés, sobre el qual es van recollir unes 4.000
al·legacions pendents encara de resolució. Així
mateix, també es posava de manifest que al DOGC núm. 2328
de l’11 de febrer de 1997 (document 3) es va publicar per part de la
Direcció General de Ports i Transports, el Projecte de
Construcció d’un heliport a l’aeròdrom d’Alfés amb
el seu corresponent estudi d’impacte ambiental. Aquest projecte va
rebre el rebuig de moltes al·legacions de manera que va ser
arxivat pel Departament de medi ambient, en no considerar-lo compatible
amb la conservació de la Timoneda d’Alfés.
El document concloïa, que de tot l’exposat, es desprenia que no es
podia autoritzar l’activitat regular d’aterratge i enlairament
d’helicòpters, atenent que no hi havia cap heliport, ni s’havien
tramitat els procediments pertinents, així com tampoc ho permet
el Pla Especial de la Timoneda d’Alfés.
El 21 d’octubre de 2003 i el 31 de octubre de 2003 es trameteren dos
documents al Sr. Enric Ticó, Director General de Transports
(incloem documents 4 i 5) en primer lloc se’l va informar seguint els
criteris dels documents tramesos als consellers i afegint el fet
de que l’autorització podria incórrer en un presumpte
delicte contra el medi ambient. El segon document es va trametre a
partir de la presentació pública als mitjans de
comunicació per part de l’empresa AC Còpters de la seva
plana web indicant que volarien des de l’aeròdrom
d’Alfés. A partir d’aquesta notícia vàrem
sol·licitar al Director General que ens informés si
l’esmentada empresa tenia algun tipus de permís i que ens
indiqués en cas afirmatiu del lloc concret on es situaria la
infraestructura.
Fonaments jurídics que justifiquen la nostra denúncia:
Considerem que la resolució tramesa per la Direcció
General de Ports i Transports pot incórrer en primer lloc en un
presumpte delicte de prevaricació de funcionari públic
tipificat a l’article 404 del Codi Penal, atenent el que descriu la
resolució tramesa el 24 de novembre de 2003 en el seu apartat
sisè que textualment cita:
“SISÈ, el Pla Director
de l’Aeròdrom d’Alfés no preveu l’establiment d’un
heliport en l’esmentat aeròdrom (…)”
Per tant resulta incomprensible tècnica i jurídicament,
que si el Pla Director de l’aeròdrom d’Alfés redactat per
la pròpia Direcció General de Ports i Transports, no
preveu aquesta activitat i infraestructura que s’aprovi l’establiment
eventual de l’heliport. Així doncs, aquest punt de la
resolució resulta contradictori i la invalidaria i la faria
injusta susceptible de
ser considerada un presumpte delicte de prevaricació.
L’esmentada resolució considerem que també pot
incórrer en un presumpte delicte contra els recursos naturals i
el medi ambient desenvolupats entre el 325 i el 331 del codi penal.
L’article 325 del Codi Penal inclou com a causa delictiva
l’incompliment de les lleis i disposicions generals protectores del
medi ambient…
L’article 329 explícitament indica que l’autoritat o funcionari
públic que, tenint coneixement, hagués informat
favorablement la concessió o llicència, manifestament
il·legal, que autoritzin el funcionament d’indústries o
activitats contaminants,(…), poden incórrer en un presumpte
delicte contra el medi ambient, cal tenir en compte que l’activitat
d’un heliport comporta un contaminació acústica
extremadament alta.
En aquest sentit, la resolució suposa per si sola una
autorització o llicència per exercir una activitat que
por tenir greus conseqüències ambientals que afecten a un
espai natural declarat PEIN amb el seu Pla d’ús i gestió
aprovat el 9 de juny de 1998, on en la seva disposició tercera
no permet cap activitat que les existents basades en el vol esportiu
d’avionetes (document 6).
No s’ha d’oblidar que l’11 de febrer de 1997 es va publicar el projecte
de construcció d’un heliport en el mateix lloc (Timoneda
d’Alfés), per part de la Direcció General de Ports i
Transports, essent desestimat pel Departament de Medi Ambient per la
seva incompatibilitat amb la conservació de la Timoneda
d’Alfés.
També vulnera les directrius del futur Pla Director de
l’Aeròdrom d’Alfés, redactat per la mateixa
Direcció General de Ports i Transports, el qual no preveu cap
heliport com recull l’apartat sisè de la resolució.
Tampoc compleix el Decret 181/02 del 25 de juny de
reestructuració parcial del Departament de Medi Ambient
(document 7), en el seu article 9 referit a les competències de
la Direcció General de Boscos i Biodiversitat, li atorga les
següents funcions, entre les que cal destacar l’apartat (o) on
indica:
o) Gestionar els espais
protegits que corresponen al Departament de Medi Ambient (…)
En aquest sentit considerem que és ineludible la
exigència d’un informe del propi Departament de Medi Ambient,
atenent que és el gestor del Pla Especial de Protecció
del PEIN d’Alfés, aprovat el 9 de juny de 1998, el qual no
permet l’activitat heliportuària i així o deixa clar en
les seves normes.
Per tot l’exposat considerem:
– Del tot justificada la denúncia penal contra els presumptes
responsables. El Director General de Ports i Transports i el Sr.
Lluís Angosto cap de servei d’aeroports per considerar que es
donen en la resolució els supòsits de varis presumptes
delictes tant de prevaricació com referits als recursos naturals
i al medi ambient, aquests últims classificats de risc, que
és més que evident que existeix atenent que el propi
departament de medi ambient l’any 1997 ja va decidir desestimar la
construcció d’un heliport al mateix lloc que el proposat ara.
Presumpta arbitrarietat en la resolució, que no considerem
acceptable que afectant un espai natural, com és la Timoneda
d’Alfés, es desconsideri per complet i s’ignori absolutament
l’existència del seu Pla Especial de Protecció i de les
normes aplicables en ell. Així com la inexistència d’un
informe de l’òrgan gestor, que en aquest cas és el propi
Departament de Medi Ambient. No cal oblidar que a la zona de la
Timoneda d’Alfés és un espai natural relíctic on
encara hi podem trobar espècies com l’alosa becuda (Chersophilus
duponti) i la trenca (Lanius minor) considerades en perill
d’extinció. Tampoc s’ha d’oblidar que el propi Pla Director de
l’Aeròdrom d’Alfés, realitzat per la mateixa
Direcció General que autoritza l’establiment d’un heliport a la
Timoneda d’Alfés, no preveu la construcció de cap
heliport.
PER TOT AIXÒ,
Li demanem que en el marc de les seves atribucions legals que li
són pròpies tingui per bona la denúncia presentada
i pugui obrir les corresponents diligències
d’investigació penal.
També li demanem que atenent la gravetat dels fets denunciats
pugui aplicar les mesures cautelars necessàries que deixin en
suspens l’executivitat de l’acte de la resolució, i que aquestes
mesures puguin ser aplicables el més aviat possible, atenen que
està previst que entri en funcionament aquesta activitat el
proper 4 de desembre.
Atenent que l’activitat en cap cas quedaria afectada ja que hi ha
terrenys alternatius oferts per l’Ajuntament de Lleida, en concret el
Turó de Gardeny lloc on habitualment aterren helicòpters,
i per la Diputació de Lleida per poder realitzar l’esmentada
activitat aeronàutica.
Desitjant que ens informeu de les decisions que pugueu prendre al
respecte,
Atentament,
Joan Vàzquez i Mendieta
Secretari General d’IPCENA