Comunicat Plataforma en Defensa del Ripoll: Els últims moviments que han fet possible l’aturada del SurfCity

Penjat el 9 de gener de 2024, per Adenc

La Plataforma en defensa del riu Ripoll us fem arribar un comunicat amb els últims moviments que han fet possible l’aturada d’aquest projecte:

Al Ple del 5 de maig de 2023, el darrer ple de la legislatura, l’alcaldessa de Sabadell perd una moció en què es demana per majoria la retirada definitiva del Projecte Surfcity.

Fins el setembre de 2023, la Plataforma en Defensa del Riu Ripoll no rep el certificat del secretari municipal sobre l’acord de Ple, i en data actual, encara no sabem si l’Ajuntament va complir el darrer punt de la moció, de comunicar a totes les administracions afectades l’acord desestimant el SurfCity.

El projecte del Surfcity no formava part del Pla de Mandat 2021-2023 del govern municipal ni de cap programa electoral de Sabadell del Maig de 2023, i per tant el resultat de les eleccions municipals no obliga al Projecte Surfcity, sense un nou compromís municipal explícit.

El Govern municipal, sense informar la Taula del Rodal de Sabadell i fent cas omís de l’acord de Ple, tramita el setembre de 2023 un nou expedient, el Pla Especial Urbanístic, PE-141, amb tota la documentació legalment necessària per ordenar la instal·lació del SurfCity, aliè al tràmit patrimonial municipal de concessió de la propietat, que comporta avaluació ambiental per part de l’OTAAA del departament d’Acció Climàtica, i aquest inicia el tràmit de participació ciutadana l’11 d’octubre de 2023 amb un termini de 45 dies, fins al 6 de desembre de 2023.

La Generalitat de Catalunya anuncia que la situació de sequera posterior a l’estiu és molt greu i que abans de Nadal es declararà l’estat de Prealerta en el sistema d’aigües Ter-Llobregat del qual el riu Ripoll i Sabadell és tributari, el 22 de novembre de 2023 es declara la Prealerta per Sequera.

La Plataforma de Defensa del riu Ripoll fa una roda de premsa el 4 de desembre 2023 després de comprovar que l‘Ajuntament de Sabadell porta 45 dies sense comunicar ni als grups municipals ni als mitjans de comunicació el nou tràmit de Pla Especial del Projecte Surfcity, PE-141, i denuncia conjuntament amb la Plataforma Aigua és Vida que l’Ajuntament de Sabadell amaga el tràmit ambiental del Surfcity, vulnera l’acord de Ple i que es realitzaran al·legacions al Pla Especial.

El 13 de desembre de 2023 es reuneix la Taula del Rodal de Sabadell en reunió ordinària sense que en l’ordre del dia hi consti informar sobre els tràmits relacionats amb el projecte Surfcity al riu Ripoll. En el torn de precs i preguntes, entitats de la Plataforma en Defensa del riu Ripoll reclamen explicacions sobre la tramitació del Pla Especial PE-141. El govern municipal nega tres vegades que sigui un nou tràmit, i es nega que el projecte es paralitzi si no que resta pendent de l’avaluació del departament d’Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya.

El 22 de desembre de 2023 l’alcaldessa de Sabadell anuncia que han fet una reflexió profunda, en menys de 10 dies, i que “aturen” la tramitació el PROJECTE SURFCITY per la situació de sequera. Què HA PASSAT EN 10 DIES a Sabadell? Per què els periodistes no fan la recerca de les veritables raons d’aquesta negativa i frenada en sec de darrera hora?

Per què després d’un mandat democràtic del ple de maig de 2023 acordant la desestimació, irresponsablement i de forma totalment il·legítima, l’Ajuntament de Sabadell va continuar la tramitació del projecte?

Perquè han fet una reflexió profunda, quan els diaris d’altres latituds ja començaven a dir “los catalanes quieren agua de otras regiones y hacen megaproyectos de ocio acuatico”?

• El dimecres 13 de desembre l’Ajuntament feia NEGACIÓ a la Taula del Rodal, tot continuava endavant i la moció aprovada democràticament per la majoria del ple municipal de maig del 2023 no els vinculava a res.

• El dijous 14 de desembre fan l’acta escrita de la Taula del Rodal, per trametre a les entitats que confirma el mateix.

• El diumenge 17 de desembre l’ADENC, WWF i altres entitats treballen en treure Canya americana, espècie invasora que amenaça la biodiversitat del riu Ripoll. No ha vingut mai cap regidor responsable a veure la feina.

• El dilluns 18 de desembre la Generalitat avisa de l’entrada en Prealerta pel Sistema Ter Llobregat que afecta a tota l’Àrea, Metropolitana de Barcelona i Sabadell i comunica nova data el gener per alerta amb noves restriccions greus.

• El dimarts 19 de desembre ADENC i Ecologistes de Catalunya es reuneixen amb Marc Vilaür director general de polítiques ambientals amb motiu dels Estatus de l’Agència de la Natura, i l’ADENC comunica que un SURFCITY al Ripoll és un escàndol ambiental. La Xarxa Catalana Natura, XCN anuncia que no es poden reduir els cabals Ecològics dels rius perquè generarà mort indiscriminada de peixos i altres espècies.

• El dimecres 20 de desembre en reunió amb tots els directors generals i ACA menys el conseller d’acció Climàtica amb les Federacions d’entitats; Ecologistes en Acció i Ecologistes de Catalunya, SEO BIRD LIFE, Xarxa Catalana Natura-XCN, etc.. Ens comuniquen que el Ter (des del Pasteral-ATLL) i el Llobregat (des de St. Feliu) entraran en fase de superació del cabal mínim ambiental legal, per garantir el subministrament mínim a la població metropolitana. L’ADENC va indicar que era una vergonya ambiental la tramitació del projecte Surfcity en aquest context d’emergència de les conques Ter-Llobregat.

• El dijous 21 de desembre passen coses, comencen les trucades, trucades entre Acció Climàtica i Territori, trucades entre directors generals, alguns de confiança i alguns de continuïtat, i amb caps de servei municipals amb relacions molt familiars, que recomanen que l’Ajuntament  faci la retirada voluntària del projecte SURFCITY, abans que l’Ajuntament faci el ridícul polític després de rebre la denegació per situació d’Alerta en el sistema de conques Ter-Llobregat.

• El divendres 22 de desembre es produeix una profunda reflexió per part de l’alcaldessa, que com es pot veure en aquest article, és deguda a diverses gestions i converses i, especialment, al treball de les entitats ecologistes.

Per això mateix, des de la Plataforma en Defensa del Riu Ripoll, es demana una declaració per part del govern municipal del PSC-Junts sobre la RETIRADA DEFINITIVA D’AQUEST PROJECTE PRIVAT EN TERRENYS PÚBLICS. Un projecte que no hauria de passar l’avaluació ambiental per part de la Generalitat de Catalunya, perquè no hi ha mesures correctores possibles a aplicar i perquè la normativa ambiental s’ha fet si més no, per denegar aquests projectes inviables. Si no es denega un cas com aquest, en el context d’emergència ambiental i climàtica que ens trobem, és perquè estem envoltats de negacionistes climàtics i ambientals, que la seva única “preocupació” és no fer el ridícul ambientalment i prou, i que posen els tècnics en una precarietat disciplinària, que tots en pagarem les conseqüències.

Finalment, cal agrair la col·laboració ciutadana que hem tingut en aquests dos anys de lluita, la constància d’uns veïns cada divendres a la tarda, el silenci breu i despullat d’un pregó teatral, la feina constant de reunions a l’Àgora, el primer equipament cultural del riu Ripoll, el suport dels artistes del Calendari 2023, el suport de persones anònimes que han donat diners per pagar les tasques legals i jurídiques, i els suports polítics que hem rebut. Sense tots aquests suports i la fatídica sequera hídrica, segurament això no ho haurien aturat les nostres administracions.

Tot i això, caldrà continuar estant atents fins “l’ofegament” definitiu d’un projecte del tot irresponsable com el SurfCity.

PLATAFORMA EN DEFENSA DEL RIU RIPOLL.

@defensaRipoll @Adenc1982