Penjat el 17 de maig de 2018, per David López Bosch
L’ADENC organitzarà una primera jornada de reflexió sobre aquests 25 anys de lluita contra el Quart Cinturó el proper dimarts 29 de maig.
La societat civil que va néixer de la “Campanya Protegim els nostres camps i boscos” iniciada per ADENC, Secció Natura de la UES i Unió de Pagesos a principis dels anys 90 a Sabadell, arrel de la redacció del Pla General d’Urbanisme del govern Farrés i de la regidora d’Urbanisme Dolors Calvet, ampliada per la FAV en la seva Comissió Ecològica, i que posteriorment induí la formació de diferents plataformes locals i comarcals, comportà finalment la formació de la Campanya Contra el Quart Cinturó a nivell de tot el Vallès.
Al llarg de 1991 i 1992, a propòsit de l’inici d’un Pla Parcial residencial entre Sant Julià i Can Deu, esclatà un conflicte sobre la tala de pins a Can Deu i motivà una concentració i acampada, impulsada principalment per la FAV des de l’AAVV de Can Deu. Les entitats ADENC, UES, UP i FAV encara existeixen, i 25 anys més tard, com entitats al marge de la política segueixen el seu treball de vigilància sobre aquesta infraestructura de transport inviable al nord de la plana del Vallès.
La Jornada planteja dos àmbits de reflexió:
– Per una banda la reflexió històrica dels dos periodes més importants: els inicis del rebuig al quart cinturó entorn els principis dels anys 90 i l’etapa on el debat i la lluita afecta ja a obres executar que arribaria a principis del 2000.
– Per altra banda, la reflexió sobre cap on orientar els reptes actuals. Amb la representació de Via Vallès com nou actor d’opinió territorial a la comarca repassarem la millora del transport públic amb propostes importants (Sabadell Cruïlla, Tramvallès, 20×20 estacions Vallès, etc..). Integrem veus del territori vinculades a Terrassa que comparteixen problemàtiques i valoracions de l’impacte d’aquest infraestructura. Projectes iniciats com l’Anella Verda de Terrassa, o projectes impulsat per entitats com la Via Verda Collserola-Sant Llorenç podrien ajudar a definir projectes territorials conjunts on les infraestructures verdes fossin prioritàries a les infraestructures de mobilitat.
Finalment, ens sembla important que hi hagi persones que parlin d’empoderament ciutadà i del rol de les entitats ambientalistes i ecologistes en la defensa d’un paper rellevant, no només en la participació ciutadana sinó en la presa de decisions, si hi ha d’haver-hi processos constituents i de drets de ciutadania nous, vinculats a nocions com al republicanisme. Identitat territorial i poder vallesà versus el contínuum urbà i amorf que des de la capital s’assumeix el creixement metropolità de Barcelona.
No es raonable que el Vallès perdi els seus camps i boscos, les seves serres i els seus pins, sense ser ni tant sols empoderat a participar institucionalment en el nostre futur, ni mitjançant les administracions que ens representen, ni mitjançant la societat civil que ha mantingut aquest lluita i aquest treball durant més de 25 anys.
Som conscients que amb aquesta Jornada no podem resumir 25 anys de treballs i lluites compartides, però creiem que l’ANY 2018 és un bon any d’inici per motius diversos, per activar i reconèixer el debat a nivell vallesà.