Penjat el 1 d'agost de 2005, per ecologistes
Acció contundent per mostrar el nostre desacord amb la planificació de
carreteres prevista al Pla Director Territorial de l’Empordà.
La setmana passada vam mostra la nostra posició respecte el tema ferroviari i en data d’avui volem plantejar el tema viari.
Salvem l’Empordà està molt preocupada pel pas de totes les grans
infrastructures previstes a la comarca. Implicarà una gran
transformació territorial sense precedents, inimaginable en aquest
moment i en el beneplàcit d’un govern catalanista i d’esquerres.
La
planificació de les infrastructures, fins el moment, s’ha anat mostrant de
manera puntual sense el conjunt del que tot estava previst. Després de tres
anys de treballar tot els temes de planificació a la comarca, hem tingut un
resum clar del que tot està previst. El Consell Comarcal també va fer un
intent, ineficaç des del nostre punt de vista, d’intentar posar ordre a tot el
que estava previst.
Salvem l’Empordà havia demanat al Departament de
Política Territorial i Obres Públiques la mesura pel que fa a grans
infrastructures. Que es planifiqués de manera curosa i racional.
El resultat,
segons l’avanç del Pla Director Territorial de l’Empordà, ha estat molt
decepcionant perquè pràcticament dóna cobertura a tot el que hi ha previst.
El següent
quadre reflecteix la planificació respecte el que ja sabíem i el que diu el
Pla.
Infrastructura |
el que ja sabíem |
què hi diu el Pla Director |
AP7 |
Ampliació 3+3 |
mínim 2+2 trasllat a l’oest de |
A2 |
projecte de desdoblament (2+2) |
Màxim 2+2 trasllat a l’oest de Vilafant i |
C31 |
Projecte de condicionament |
Màxim 2+2. Totes les variants |
A26 (Figueres-Llançà) |
indicis de desdoblament |
Desdoblament, màxim 2+2 carrils fins a Vilajuïga |
Roses-Figueres |
Projecte de desdoblament (2+2) |
Màxim 2+2 Amb nou traçat a |
Ronda super est |
Algun indici de comentari al |
Nou traçat 1+1 segregat. |
A26 |
Projecte de nova carretera 2+2 Variant per sobre el camp de |
Desdoblament de la carretera |
Així doncs, el PDTE aporta dos canvis respecte els projectes
fets públics:
- L’A26
(Besalú-Figueres) passa de tenir 6 carrils a tenir-ne 4. I amb una
ampliació de la variant Borrassà-Ordis - Es
dibuixa, per primer cop, la ronda super est. - Es
trasllada l’AP7 i l’A2 a l’oest de Vilafant
Quina és la postura de Salvem l’Empordà al respecte:
- És
inconcebible que es mantingui el desdoblament de l’A26 Besalú – Figueres
perquè la intensitat mitja de trànsit publicada pel propi departament de
Política Territorial i Obres Públiques no justifica aquest necessitat. - És
inconcebible que es vulgui desdoblar la C31 i l’A26 (Figueres-Llançà)
perquè és una carretera que durant 10 mesos l’any té una intensitat de
trànsit que no justifica el desdoblament i proposem una important
intensificació del transport públic durant els mesos d’estiu. - És
inconcebible la ronda super est,
que pot suposar impacte territorial molt gran, travessant tota la
plana agrícola de la comarca. Si a més tenim en compte que a tan sols 4
quilòmetres hi ha la variant de Figueres, paral·lela a aquesta mateixa. - No
està justificada l’ampliació de la variant de Borrassà – Ordis per sota de
Navata, una carretera molt nova inaugurada l’estiu del 2002. - Tota
aquesta planificació respon a un model de mobilitat que es recolza en el
vehicle privat, el desenvolupament infinit de la xarxa viària i la
relegació del transport públic a la marginalitat. Cal proposar a la
societat (fent alhora un gran esforç pedagògic) formes de mobilitat més
sostenibles i adequar l’ordenació territorial a aquesta finalitat. És molt
necessària la creació d’una Agència Intercomarcal del transport públic que
procuri l’adequació d’horaris, itineraris i freqüències dels diferents
modes de transport a les necessitats de la societat.
Per tot plegat, demanem al Departament de Política
Territorial i Obres Públiques una reconsideració respecte a la planificació
viària sota criteris de racionalitat i sostenibilitat.
Salvem l’Empordà
30 de juliol de 2005